Інформаційне забезпечення навчального процесу Навчальна інформація

Інформаційне забезпечення навчального процесу Навчальна інформація
1 ШБІЦ. Інфор. забезп. навч. процесу № 9/2014
Людмила НІКІТЧЕНКО,
вчитель української мови та літератури
Новоукраїнської ЗОШ І–ІІІ ст. № 8,
Кіровоградська обл.
Ідентифікаційне вікно:
Підсистема — навчальний процес
Вид інформації — навчальна
Вид документа — інформаційний паспорт
Шифр документа — 78.2.05.03.01.008
Інформаційний паспорт
навчальної теми
Загадки. Прислів’я та приказки. 
Леонід Глібов. «Химерний, маленький…», «Що за птиця?», «Хто вона?», «Хто розмовляє?», «Хто сестра і брат?»

Класифікація за КНІ (класифікатор навчальної інформації)
Навчальний предмет: українська література
Ступінь школи: основна
Клас: 5-й
Програма: Українська література : програма для для загальноосвіт. навч. закл.
5–9 класи : затв. Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України (наказ
від 06 червня 2012 р. № 664) / Р. В. Мовчан (кер. групи), К. В. Таранік-Ткачук,
М. П. Бондар та ін. — К. : ВД «Освіта», 2013.
Розділ І «Світ фантазії, мудрості». Тема № 8 «Загадки. Прислів’я та приказки.
Леонід Глібов. ‘‘Химерний, маленький...’’, ‘‘Що за птиця?’’, ‘‘Хто вона?’’, ‘‘Хто роз-мовляє?’’, ‘‘Хто сестра і брат?’’».
Частина 1
Джерела навчальної інформації
У частині 1 (таблиця 1.1) наведено джерела інформації,
за якими учень може самостійно вивчати тему. Для їх визна-чення використано перелік підручників, навчальних посібни-ків, які рекомендовані Міністерством освіти і науки України на
2013/2014 навчальний рік. Крім цього, до частини включено
джерела, рекомендовані автором для розширення та поглиблення
знань із відповідної теми.
Інформаційне забезпечення навчального процесу Навчальна інформація
2 ШБІЦ. Інфор. забезп. навч. процесу № 9/2014
Таблиця 1.1
Перелік джерел навчальної інформації
з/п
Вид Назва Автор (и) Видавництво
Рік
видання
1. Основні підручники та навчальні посібники, рекомендовані
Міністерством освіти і науки України
1 Підручник Українська література.
5 клас
Авраменко О.М. Грамота 2013
2 Підручник Українська література.
5 клас
Коваленко Л.Т ВД «Освіта» 2013
2. Додаткові підручники та навчальні посібники, рекомендовані
Міністерством освіти і науки України
3 Посібник Українська література: ро-бочий зошит. 5 клас
Авраменко О.М. Грамота 2013
4 Посібник Українська література: зо-шит для контрольних робіт.
5 клас
Авраменко О.М. Грамота 2013
3. Додаткові джерела інформації, рекомендовані автором
5 Хрестоматія Хрестоматія з української
літератури
упор. Яременко В.,
Федоренко Є.
Весна 2004
6 Посібник Схеми і таблиці. Українська
література
Нечволод Л.І. Весна 2011
Частина 2
Рекомендації для вивчення теми
2.1. Загальна характеристика теми
Під час вивчення теми учні ознайомляться із поняттям «за-гадка», особливостями її будови, роллю метафори в загадках
та з оригінальним видом фольклору — прислів’ями, приказками;
з’ясують різницю між ними. Відбудеться опанування ними ін-формації про життя і творчість відомого байкаря, поета Леоніда
Глібова, а також розгляд оригінальних загадок-акровіршів, їх
фольклорної основи і будови.
Матеріал дасть змогу учням вдумливо читати твори, відгадува-ти загадки; пояснювати логіку їх відгадування; розвивати навички
виразного осмисленого читання прислів’їв та приказок; розкривати
народні уявлення про навколишній світ і його оцінку в прислів’ях
та приказках; опанувати навички розгляду й коментування особ-ливостей поетичних загадок, акровіршів, художніх засобів мови.
Під час розгляду загадки, прислів’я, приказки, акровіршів в учнів
формуються вміння відгадування та самостійного складання за-гадок; уміння відрізняти прислів’я від приказки та поясню вати їх
зміст, проектувати на життєві ситуації; з’ясовувати роль казкових
елементів, гумору, пестливих слів в акровіршах.
Окрім того, після ознайомлення з цими жанрами учні поглиб-лять фонд знань про фольклор, розвинуть образне мислення,
пам’ять, уяву, афористичність і точність думки, а також опанують
літературну загадку, зокрема у творчості Л. Глібова. Набуті знання
сприяють вихованню естетичних смаків, допитливості, оптимізму
Інформаційне забезпечення навчального процесу Навчальна інформація
3 ШБІЦ. Інфор. забезп. навч. процесу № 9/2014
на основі сприйняття дотепних, доброзичливих жартів, почуття
гумору, кращих людських якостей.
В таблиці 2.1 подано витяг з навчальної програми щодо змісту
навчального матеріалу з теми та вимог до навчальних досягнень
учнів з її засвоєння.
Таблиця 2.1
Зміст навчального матеріалу Навчальні досягнення учнів
Тема 9. Загадки.
Прислів’я та приказки. Лео­
нід Глібов. «Химерний, ма­
ленький…», «Що за птиця?»,
«Хто вона?», «Хто розмов­
ляє?», «Хто сестра і брат?».
Учень (учениця):
Загадка як вид усної народ-ної творчості. Розгляд зміс-ту і форми загадок. Види
загадок (про людей, їхнє
життя, про природу та її
явища, про рослин, тварин).
Народне уявлення про
довколишній світ та його
оцінка в прислів’ях і при-казках. Краса і мудрість
цього жанру усної народної
творчості.
ТЛ: загадка,
прислів’я, приказка.
Відомий український поет
і байкар. Фольклорна осно-ва його віршованих загадок.
Життєствердний пафос вір-шів Л. Глібова. Особливості
його поетичної мови.
ТЛ: акровірш, порівняння.
•  умієназивати види загадок, відгадувати їх, пояснювати
логіку їх відгадування; розглядати і пояснювати особ-ливості будови загадки, роль у ній метафори; уміє сам
складати загадки;
•  називає види прислів’їв і приказок, розуміє їхню дотеп-ність і мудрість;
•  вміє відрізняти прислів’я від приказки та пояснювати
їх, проектуючи на ситуації сучасного життя;
•  вивчаєнапам’ять: кілька загадок, прислів’я і приказки
(на вибір);
Формування шанобливого ставлення до кмітливості
та мудрості нашого народу. Осмислення ролі в сучасно­
му світі цих якостей, розвиток афористичності й точ­
ності думки, уваги до вибору лексики власних суджень.
Розвиток допитливості, спостережливості, уважності,
кмітливості як важливих елементів розумової діяльнос­
ті людини. Розвиток логічного мислення.
•  виразно, осмислено читає загадки, пояснює способи їх
відгадування; розглядає і коментує особливості поетич-них загадок Л. Глібова, роль у них казкових елементів,
гумору, пестливих слів.
Усвідомлення життєствердної сили радісного, підне­
сеного настрою, викликаного дотепним, доброзичливим
жартом. Розвиток кмітливості, розумових здібностей
людини, пам’яті, творчої уяви.
2.2. Поради щодо вивчення теми
Важливо пам’ятати, що наші предки складали не тільки
легенди, перекази, міфи, а й загадки, прислів’я та приказки. Тема-тика їх різноманітна. Загадки, прислів’я та приказки свідчать про
гострий розум народу, його глибокі естетичні почуття, багатий
духовний світ і високу мораль.
Зверніть увагуна те, що загадки, прислів’я та приказки, акро-вірші мають свої особливості, вони виникають постійно, але по-ширюються в народі лише найзмістовніші, найвлучніші з них.
Пам’ятайте, що загадки як особливий вид народної творчості
відбивають історію матеріальної та духовної культури народу,
умови побуту, природне й соціальне оточення, а також розви-ток людських знань і духовних інтересів. Прислів’я та приказки
є колективною пам’яттю народу, висновками з життєвого досвіду
Інформаційне забезпечення навчального процесу Навчальна інформація
4 ШБІЦ. Інфор. забезп. навч. процесу № 9/2014
і становлять начебто неписане зведення правил, якими людина
має керуватися в повсякденному житті.
Акцентуйте увагуна тому, що Великий Майстер художнього
слова Леонід Глібов писав літературні загадки у віршованій формі
та створював акровірші. Ці твори друкувалися під псевдонімом
«дідусь Кенир».
Спробуйтесамостійно виразно читати твори, пояснюва-ти, з’ясовувати особливості будови та роль художніх засобів,
створювати ілюстрації до улюблених загадок, прислів’їв, при-казок, акровіршів.
2.3. Словник до теми
Визначення основних понять, термінів, які зустрічаються під
час вивчення теми, подано за підручником:
Авраменко, О. М. Українська література. 5 клас / О. М. Авра­
менко. — К. : Грамота, 2013.
АКРОВІРШ — віршований твір, у якому початкові літери
кожного рядка утворюють якесь слово або фразу.
ЗАГАДКИ — короткі й дотепні описи людей, тварин, пред-метів, явищ, подій, які треба розпізнати й відгадати.
МЕТАФОРА — художній засіб, який розкриває сутність пред-мета через перенесення на нього ознак або дії іншого предме-та за подібністю або контрастом.
ПОРІВНЯННЯ — художній вислів, у якому один предмет чи
явище зіставляється з іншим, чимось схожим на нього.
ПРИКАЗКА — образний вислів, що влучно характеризує лю-дину, але на відміну від прислів’я висловлює думку неповно.
ПРИСЛІВ’Я — довершений за змістом вислів про риси та вчин-ки людей з повчальним характером.
2.4. Інформація для запам’ятовування
Для запам’ятовування наведено інформацію, яка є визна-чальною та потребує особливої уваги під час вивчення теми.
Загадки
Загадки завжди були популярними, їх використовували дуже
часто (до прикладу, на вечорницях, весіллях, в обрядових піснях,
казках). Саме тому їх відгадування було важливою частиною
будь-яких розваг.
Загадка— невеликий вислів, у якому в прихованій формі
називається предмет, явище, яке треба відгадати.
Цей різновид народної творчості розвиває кмітливість, уваж-ність, спостережливість, вміння вловлювати ключові слова, об-разне мислення та творчу уяву. Оскільки для того, щоб відгадати,
потрібні не лише знання, а й уміння зіставляти життєві явища на
основі їх спорідненості, подібності та якості тощо.
Загадка обов’язково потребує відгадки, це один з основних
компонентів цього жанру фольклору. Вона часто містить метафо-ричну підказку, натяк на правильну відповідь, тобто називається
якась перенесена з одного предмета на інший дія, властивість чи
характерна ознака. До прикладу, у загадці «Ходить пані по майдані,
Інформаційне забезпечення навчального процесу Навчальна інформація
5 ШБІЦ. Інфор. забезп. навч. процесу № 9/2014
куди гляне — трава в’яне» вгадується коса, якою косарі косять
на полі (майдані), а скошена трава в’яне.
Будова загадки:
¾основний текст — словесна частина, тобто власне загадка;
¾запитання;
¾відповідь.
Групи загадок:
¾про природу;
¾про людину;
¾про працю;
¾про життя, освіту, звичаї тощо.
Для загадок характерними є стислість і чіткість викладу, об-разність та багатство художніх засобів. (Повтори: «Торох, торох,
розсипався горох, почало світати — нема що збирати» — зорі;
епітети та гіперболи: «Біг кінь білобокий понад яр глибокий;
як упав — на весь світ задрижав» — грім; метафори «Сиві воли
усе поле злягли» — туман).
Існують також загадки-поради, загадки-задачі, загадки-жар-ти, вікторини.
Українські загадки збирали й вивчали І. Франко, П. Чу  бинський,
І. Березовський, М. Дмитренко.
Прислів’я іприказки— лаконічні влучні народні вислови
про різноманітні обставини життя, риси характеру, ставлення
до багатства й бідності, родини, дружби тощо. Першим збірником
українських прислів’їв та приказок вважається книга М. Номиса
«Українські прислів’я та приказки і таке інше» (1864 р.), упо-рядником якої був український збирач усних народних скарбів
Опанас Маркович. Пізніше видавали окремими книгами І. Франко
та В. Даль.
Прислів’я і приказки дуже рідко називають якийсь факт чи
явище життя, а скоріше рекомендують чи застерігають, схвалюють
або засуджують, — словом, повчають, бо за ними стоїть авторитет
поколінь. Вони вживаються у мові тоді, коли треба наголосити,
підкреслити, виділити основну думку, дати оцінку побаченому,
почутому, зробленому. Поглянемо на таблицю:
Таблиця 2.4.1
Порівняльна таблиця
Прислів’я Приказка
вид усної народної творчості жанр усної народної творчості
закінчене стисле речення  образний вислів
закінчена думка незакінчена думка
висновок натяк на висновок
За двома зайцями поженешся —
жодного не впіймаєш.
Гнатися за двома зайцями.
Інформаційне забезпечення навчального процесу Навчальна інформація
6 ШБІЦ. Інфор. забезп. навч. процесу № 9/2014
Прислів’я і приказки можуть вживатися як у прямому, так
і в переносному значеннях. Для висловів у переносному значен-ні є обов’язковим підтекст, прихований зміст. («Правда і в морі
не втоне».) Дуже цікаві прислів’я і приказки про козацькі часи.
(«Бог не без милості, козак не без щастя», «До булави ще треба
голови».) Чимало прислів’їв тих славних часів свідчать про роз-виток міст, заможність мешканців української держави. («Москва
більша від Києва лиш однією хатою», «Коли чорт або москаль щось
вкрали, то поминай, як звали».)
Прислів’я і приказки — неоціненна скарбниця народної муд-рості. Кожне покоління вносить у цю скарбницю нові діаманти,
що збагачують культуру народу.
Найвідоміший український байкар, автор слів пісні «Стоїть
гора високая» («Журба»), яка стала народною, Леонід Глібов на-писав ще понад 50 віршованих загадок і відгадок, жартівливих
пісеньок та акровіршів для дітей. Ці твори друкувалися під псев-донімом «дідусь Кенир», тобто канарка — співуча пташка. Глібов
знав душу дитячу, уподобання, «любив дітей, був найкращим
письменником для дітей» — за висловом С. Єфремова. Українсь-кий байкар розвинув жанр поетичної загадки, спираючись на
фольклорні джерела.
Зразком майстерності може бути й загадка Л. Глібова «Хи-мерний, маленький…». Відгадка — вареник. Існує народна загадка:
Ми в окропі кипіли,
Велику муку терпіли;
За те нас усі хвалять,
Та не всі варять. (Вареники.)
Існує різниця між народною та віршованою загадкою Л. Глібо-ва: авторська загадка більша за обсягом, письменник дає відгадку
наприкінці. Спільним між загадками є те, що обидві складені у вір-шованій формі. Метафори у тексті: коханчик «у тісто прибравсь,
… на смак уродився, ще й маслом умився, … недовго нажився…».
Не менш цікавими є акровірші автора. Особливість цього
жанру в тому, що в перших буквах кожного рядка таких віршів
міститься відгадка. («Що за птиця?», «Хто розмовляє?».)
Твори Л. Глібова популярні й зараз. М. Рильський влучно ви-значив, у чому таємниця такої популярності:
Малята вчать ті сонячні слова,
Що, ніби чародійник з рукава,
Ти сипав їм — і в добрості не схибив.
Інформаційне забезпечення навчального процесу Навчальна інформація
7 ШБІЦ. Інфор. забезп. навч. процесу № 9/2014
Частина 3
Додаткові навчальні матеріали
Для вивчення теми рекомендовано використати додатко-вий навчальний матеріал, який подано як додаток до частини 3.
Його наведено в таблиці 3.1. Названий додаток розміщено на
компакт-диску.
Таблиця 3.1
Номер додатка  Назва додатка
Додаток 1
Із народної мудрості
(презентація у форматі Microsoft Office Power Point)
Частина 4
Самоперевірка знань
Для самоперевірки набутих учнем знань наведено тематичну
контрольну роботу, а також тестові завдання, рекомендовані ав-тором. Ці завдання і відповіді до них наведено на компакт-диску.
Частина 5
Творчі роботи
Для поглибленого вивчення теми запропоновано твор-чі завдання:
1. Запишіть п’ять народних загадок з уст своїх рідних, зробіть
ілюстрації до них.
2. Придумайте загадки про улюблені іграшки чи про шкіль-ні предмети.
3. Придумайте загадку у віршованій формі на будь-яку тему.
4. Випишіть по три прислів’я та приказки з кожної тематичної
групи з додаткових збірників.
5. Складіть твір за прислів’ям: «Без роботи день роком стає».
6. Вивчіть напам’ять 10 прислів’їв та напишіть твір на тему
одного з них.
7. Дайте письмову відповідь на питання: «У чому краса і муд-рість народних прислів’їв та приказок?».
8. Складіть діалог (10 реплік), використавши дотепні на-родні вислови.
9. Запишіть рецепт вареників від мами, занотувавши всі
етапи приготування.
10. Що таке порівняння? Знайдіть порівняння в акровірші
«Що за птиця»? Чим муха подібна до птаха?
11. Випишіть пестливі слова з акровірша «Хто сестра і брат?».
Яка їх роль?
Див. додаток 1
Див. частина 3,
додаток 1
Див. додаток 1
Див. частина 4,
додаток 1
Інформаційне забезпечення навчального процесу Навчальна інформація
8 ШБІЦ. Інфор. забезп. навч. процесу № 9/2014
Частина 6
Джерела методичної інформації
У таблиці 6.1 наведено джерела інформації методичного ха-рактеру, визначені та рекомендовані Міністерством освіти і науки
України, а також автором для використання вчителем у висвіт-ленні теми.
Таблиця 6.1
Перелік методичної літератури
з/п
Вид Назва Автор (и) Видавництво
Рік
видання
1. Методична література, рекомендована
Міністерством освіти і науки України
1 Посібник Українська література.
5 клас
Авраменко О.М.,
Дмитренко Г.К.
Грамота 2013
2 Довідник Українська література.
Практичний довідник
Марченко А.С.,
Марченко О.Д.
Весна 2011
2. Джерела інформації, рекомендовані автором
3 Посібник Вивчення української
літератури
Слоньовська О.В. Веста 2005
4 Посібник Українська література.
5 клас. Плани-конспекти
Парашчин В.В. Веста 2007
5 Посібник Українська література. Біб-ліотека. 5 клас
Федей Г. Шкільний
світ
2005
6 Інтернет-ресурс
ОЗОН: особистісно зорієнто-ване навчання
http://ozonlit.org/
7 Інтернет-ресурс
Методичний портал http://metodportal.com/
Частина 7
Додаткові методичні матеріали
У таблиці 7.1 запропоновано додатковий методичний матеріал,
який підготовлений автором і може бути використаний вчителем
у навчальній роботі. Його розміщено на компакт-диску у вигляді
додатку до частини 7.
Таблиця 7.1
Номер додатка  Назва додатка
Додаток 1
Леонід Глібов. «Химерний, маленький...», «Що за птиця?». Відомий
український поет і байкар. Фольклорна основа його віршованих за-гадок (розробка уроку)
Див. додаток 1
Див. частина 7,
додаток 1

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Тема: І Я Франко „Захар Беркут” Основні персонажі твору, їх групування.

Тема : М. Коцюбинський. Новела „Іntermezzo” .Ідея служіння митця народові Використання засобів імпресіонізму .