Тема: І Я Франко „Захар Беркут” Основні персонажі твору, їх групування.


Тема: І Я Франко „Захар Беркут”   Основні персонажі твору, їх групування.
Мета: Ознайомити учнів з основними персонажами твору та їх групуванням, домогтися усвідомлення учнями великої внутрішньої сили, що знаходить свій вияв у глибоких патріотичних почуттях керівника тухольської громади Захара Беркута, який є втіленням мудрості мрій і прагнень народу;  сприяти виробленню в учнів умінь і навичок аналізувати образи в художніх творах; виховувати любов до рідної землі й народу.

Обладнання: підручник , ілюстрації до твору, малюнки учнів, книга „Україна”; роздатковий матеріал


Хід уроку
Словникова робота:
патріот – віддана Батьківщині людина
футуролог – вчений, який передбачає майбутнє, робить припущення
беркут -  великий орел, винищує шкідників
ХХІ – ХІХ – ХІІІ ст.
Вчитель ххі століття, 2004 рік, Новоукраїнка. 7 клас знайомиться з творчістю Великого Каменяра, з його історичною повістю „Захар Беркут”, зацікавлено вивчає і ділиться враженнями на уроці.
    А в хіх столітті, кінець 1882 року Іван Франко  дописує останні рядки повісті (учень читає останні рядки твору)
А біля столу сидить імпровізований Франко і говорить:
- От і завершено півторамісячну виснажливу роботу. Чи сприймуть моїх героїв такими, як я їх намагався скомпонувати?
Чи повірять у реалії сивої давнини ? А найголовніше, чи відчують душею основну ідею повісті ?
   Перш ніж послати повість на конкурс до журналу „Зоря”, обов’язково напишу передмову.(учитель читає передмову)
Скільки згоріло нервів у вогні сеї пекельно – солодкої роботи … Я ще й досі живу в тому часі і бачу своїх героїв.

Вчитель     Передмова . „Повість історична – се не історія. Головна основа почасти взята з історії (напад монголів і їх ватажок Пета), а почасти з переказів народних (про витоплення монгольської ватаги та інші). Дійові особи зрештою видумані, місцевість списана по можливості вірно” грудень 1882 року 
Вчитель  І я, здається, бачу героїв, хвилююся за них, а як ви ? Побачимо.
·        Завдання – конкурс: Чи знаєте ви повість „Захар Беркут”. Тест (дати відповідь одним словом.) Одне питання – 0,5 бала.
1.     Дочка Тугара Вовка.(Мирослава)
2.     Ватажок війська нападників (Бурунда)
3.     Син ватажка тухольської громади (Максим)
4.     Священний камінь (Сторож)
5.     Прізвище Максима і Захара(Беркут)
6.     Імя зрадника тухольців (Тугар)
7.     Імя ватажка тухольської громади (Захар)
8.     Село, на яке напали вороги (Тухля)
·        (Д) Робота в парах. Завдання : у якій послідовності відбулися події (роздатковий матеріал) 12 питань по 0,5 бала.
·        (Д) Диктант – дубль (знайди пару)                               
(мудрий)      Захар   _зневажає ________заздритьТугар Вовк  (корисливий зрадник)
(волелюбні) Тухольці  ____ненависть______  Монголи (підступні і жорстокі)
(незламний) Максим   ____кохання і повага___ Мирослава (віддана народу і коханому)
                                  Громада: спільні інтереси

Вчитель  Як називаємо художні образи твору ?  (персонажі, дійові особи, літературні характери)
-         Самостійна робота з підручником, сторінка 273
Літературний характер (грецьке, риса, особистість) – це змальована письменником у художньому творі  людина з властивими їй індивідуальними рисами, які зумовлюють її поведінку, ставлення до інших людей, до життя.
  Отже, ми розглядаємо літературні характери Захара, Максима, Тугара Вовка. Це і є темою уроку.
Вчитель Подивіться на дошку і скажіть, які дві групи персонажів є у творі? (тухольці- вороги і бояри) Чи так вони весь час були розділені, чи ні ?(Мирослава перейшла на бік правди .Дві правди, два табори
Проблемне питання  : чи був у персонажів вибір ?
-         Ви всі прочитали твір, маєте враження від прочитаного.
·        І- й ряд – відгук . Що у творі сподобалось? Чому Ви про це написали.
·        Пояснення власних малюнків.(зобразили те. Що викликає захоплення
Вчитель Дібрати найвлучніші означення, які характеризують образи (разом) Встановимо зв’язки між героями.
Учні Зв’язна розповідь про найважливіші риси героїв, їх літературні характери
Або питання:
1.     У яких вчинках виявилася мудрість Захара
2.     Чому тухольці слухали 90- літнього старця
3.     Чим приваблює Максим
4.     Чому Мирослава допомагає тухольцям
5.     Як ви оцінюєте її поведінку із загальнолюдських поглядів. Чи переживає за батька?
Висновки По схемі ( група ворогів за числом більша, а по силі менша, бо втрачає Мирославу)
Питання  - Завдяки чому перемагають тухольці (мудрості і силі)
Завдання :
-         Знайти в останньому монолозі відповіді, що вам найбільше запам’яталися ?
(Д) Народна творчість „ Де панує єдність й сила – там ворогу могила”.
Домашнє завдання:
3-й ряд – що сказав би Захар нам, до кого звернувся б першим (до Сонця) Чому?
2- й ряд – що станеться з нашими героями, які будуть жити в нашій уяві?
До образу Захара  - які знаки висіли над ворітьми біля кожного тухольського дворища ( сови, сороки, орли – знаки духів – опікунів дому)
Як ви думаєте. Що було над ворітьми Захара? (величезний убитий беркут) Що символізує ( сила, гострий зір –мудрість)
Домашнє завдання : зібрати найцікавіший матеріал про письменника, творчість якого ми вивчатимемо наступного разу
   Ось інформація, якою ми володіємо :
1.     Прожив 38 літ, з них 20 під наглядом поліції і в тюрмах
2.     Листувався з Франком
3.     Його поховано поряд з могилами декабристів
Додаток
У  якій послідовності відбувалися події у повісті 
„ Захар Беркут „?
    1) Монголи у селі
    2) сон Захара Беркута
    3) Тугар Вовк пропонує обмін
    4) Тугар Вовк заступився за Максима
    5) останні слова Захара Беркута до громади
    6) молодці рятують Максима
    7) зрушення Сторожа
    8) тухольці відбивають напад ворога
    9) Мирослава приносить вісточку про сина
   10) Мирослава повертається у ворожий табір
    11) тухольці покидають село
    12) вода затоплює долину









Коментарі

Дописати коментар

Популярні дописи з цього блогу

Тема : М. Коцюбинський. Новела „Іntermezzo” .Ідея служіння митця народові Використання засобів імпресіонізму .