Контрольна робота з української мови №3.
КОНТРОЛЬНА РОБОТА №3
Тести "Морфологія"
Тести "Морфологія"
Вправа 1
Поставте
дієслова у першій особі однини та множини, визначте дієвідміну.
дієслово
|
однина
|
множина
|
дієвідміна
|
Носити
|
ношу
|
носимо
|
2
|
мастити
|
мащу
|
мастимо
|
2
|
дивитись
|
дивлюсь
|
дивимося
|
2
|
славити
|
славлю
|
славимо
|
2
|
водити
|
воджу
|
водимо
|
2
|
возити
|
вожу
|
возимо
|
2
|
просити
|
прошу
|
просимо
|
2
|
любити
|
люблю
|
любимо
|
2
|
висіти
|
вишу
|
висимо
|
2
|
мусити
|
мушу
|
мусимо
|
2
|
їздити
|
їжджу
|
їздимо
|
2
|
берегти
|
бережу
|
бережемо
|
1
|
платити
|
плачу
|
платимо
|
2
|
крутити
|
кручу
|
крутимо
|
2
|
хотіти
|
хочу
|
хочемо
|
1
|
Вправа 2
Допишіть
потрібні літери в даних дієприкметниках та дієприслівниках.
Люблячі родичі, люблячи
тварин, сяючі зорі, яскраво сяючи, ревучи по-справжньому, ревучі
хвилі, радіючі люди, радіючи за сина, літаючи над лісом, літаючі моделі, зникаючі в тумані кораблі, швидко зникаючи з небосхилу.
Вправа 3
Складіть і запишіть речення з поданими
прислівниками
Нарешті
мені вдалося виконати це складне завдання . На півночі буде хмарно , на
півдні сонячно , а на решті території –дощі. Група туристів спустилася з гори Говерли.
Коли прокинувся , то побачив : все навколо вкрито сліпучо – білою ковдрою, а
згори ще падають, кружляючи, пухнасті сніжинки. Я подумав, що вдень не буде
можливості сісти за комп’ютер. Хотілося б отримати в день народження приємний
сюрприз. Ми йшли, тримаючись за руки, назустріч невідомим пригодам. Я довго
збирався на зустріч із своїми однокласниками. По перше лютого включно ми можемо
спостерігати за цим природним явищем. По – перше, треба прочитати текст, по –
друге , визначити тему та основну думку, по – третє , визначити художні засоби.
Колона просувалася вперед широкою асфальтованою
дорогою, яка раптом повертала вбік і змінювалась на «бетонку». Коли
акторці допомагали перевдягатися, вона відчула, як боляче щось кольнуло в бік. Доволі вже чекати змін: самому треба братися
за діло. Викрикуючи заклики: «За свободу», «До щастя», «До волі», вони
піднялися на боротьбу.
Вправа 4
Наведіть
приклади речень, у яких були б подані і словосполучення .
Вітру на
морі не було, проте клекотав сильний прибій. .Думав про те, що його спіткало.
При тому навчальному закладі коледж. На морі був штиль, гарно і затишно,
притому ще й тепла погода сприяла купанню. Я теж дотримуюсь такої думку. Він говорив те ж , що й інші
свідки. Якщо вчасно не прийдеш, буде
лихо. Що це ти робиш? Як що ? Те, що мені доручено. Ну що б, здавалося, слова
.Щоб між нами не вгасло проміння величне, ти постав «на сторожі»слово твоє
вічне. Летіте , думи, ви хмари осінні. Тож тепер весна запашна.. То ж сіль
землі, то ж сила молода. Ішла на смерть, на згубу неминучу .Совість… Зілля… А
при чому тут ви? Церемонія святкової вечері складалася із цілого ряду дійств ,
причому готуватися починали заздалегідь. Таж хочеться мені співати! Та ж сама
дівчина і привела мене сюди. Як же хочеться в очі твої зазирнути. Якже ви дивитесь на прогулянку пішки?
Вправа 5
Напишіть слова
разом, окремо або через дефіс і поясніть їх правопис.
Будь-коли, аніколи, колиб то, ніяк, нібито,
начебто, будь-як, дехто, мовбито, хтозна-де, той-таки, де в кого, з ким-небудь,
пізнав-таки, таки зрозумів, щохвилини, що-небудь, чи що, тільки-но, неначебто, іди-бо.
(Пояснення: разом пишуться частки аби- , ані-, чи-, де-,
що-, як- у складі будь-якої частини мови. Через дефіс пишуться
частки –бо, -но, -то, -таки, -от, коли вони виділяють значення окремого
слова; компоненти будь-, небудь-, казна-, хтозна-. Окремо пишуться слова
з частками б, би, ж, же: колиб то).
Вправа 6
Перепишіть,
розкриваючи дужки. З’ясуйте, де НЕ, НІ виступають часткою, а де – префіксом або
частиною префікса.
- Де незгода
– там часто шкода (н. тв.).
- Прийшов
непроханий, піде недякуваний (н. тв.).
- З’їхав
нінащо (н. тв.).
- Не до
жартів рибі, коли її під швабри зачепили (н. тв.).
- Махає птиця
крилами, махає без упинку. Не зважає ні на хмари, ні на негоду, нінащо
(О.Гонч.).
- Мусите знати, що Оришка моя набагато вища за
мене ростом і взагалі, нівроку їй, добре вкомплектована (О.Гонч.).
- Немає в
мене слів (І.Др.).
Вправа 7
Перепишіть
речення, розставте розділові знаки. Знайдіть однорідні члени речення. Визначте,
якими членами речення вони є..
1. Дитина стоїть, тільки дивиться то на
батька, то на матір.
2. Червоно-червоно так стало: і хати і садки,
і річка чорна та бурна- все почервоніло, неначе кров’ю залите.
3. Микола на той час забув і Вербівку, і
Нимидору, і свою хату, і свого страшного пана .
4. На ході Соломія висмикувала стебло або
корінь, водорості .
5. На ранковому базарі в Сімферополі все
блищало від роси: глечики молока, холодна редиска, пучки цибулі і величезні
піони .
6. Тече вода в синє море, та не витікає .
Вправа 8
Розставте, де потрібно, розділові знаки.
Підкресліть означення.
1. Простора хатина,
чепурно вибілена, тепла та ясна , тиха та щасна, війнула якимсь теплим духом.
2. Я бачив їх
будиночки поміж садками, високі просторі та чисті – чисті зокола і всередині.
3. Гуляли в сивих
ущелинах водянисті холодні вітри.
4. Праворуч і
ліворуч, в степах – скрізь рухаються війська.
5. Густа мряка
чорним запиналом єднала з небом спалену сонцем полонину.
6. В імлистій
далині , осяяній срібним промінням місячним, стояли широкі лани золотого жита
та пшениці.
7. Тихе озеро,
незриме, віє духом травяним.
Вправа 9
Розставте
розділові знаки. Підкресліть відокремлені члени речення .
1. Солідна віком і
творчою практикою людина, він був у розпачі.
2. Чудовий піаніст
Лисенко надзвичайно тонко й художньо передав твори Шумена, Шопена , Ліста.
3. Тайга, тобто
заболочений хвойний ліс із домішкою осики, тягнеться на сотні кілометрів.
4. Десь у
піднебессі, далеко-далеко, аж десь-десь, аж он там поза хмарами, реве на
яструбкові мотор.
5. Сікач,
незважаючи на свою чималу вагу й короткі ноги, дуже прудко бігає.
6. Сонце, поволі
спускаючись на захід, більшає, немов росте, яснішає, розпалюється.
7. Дівчата зачіпали
Миколу, жартуючи, а він усе стояв похнюпившись.
Вправа 10
Розставте
розділові знаки. Підкресліть головні члени речення .
1. Ніжно дзвеніла
над ним хвоя смерек, змішавшись з шумом ріки, сонце налляло золотом глибоку
долину, зазеленило трави; десь курився синій димок от вари, оксамитовим гулом
котився грім.
2. Не то осінні
води шуміли, збігаючи в Дунай, не то вітер бився в заломах провалля.
3. Уже давно стояла
ніч над землею, і зорі виблискували з темного неба.
4. Вже й обідня
пора минула, а дівчинка не приходила.
5. То пронесеться
над проваллям чайка, то промайне бистрий бекас і грудкою впаде в ситу зелень.
6. Хороша в зірок
мова, багата і ясна, тільки не відома філологам вона.
7. І якраз у цей
момент глухо загуло, й з шумом і свистом та своєрідним стогоном десь почали
одвалюватись глиби вугілля і летіти повз нього.
8. Раптом його очі поширились,
і він як і тоді дуже зблід.
Вправа 11
Розгляньте
будову складнопідрядних речень. Розставте розділові знаки. Накресліть схеми
даних речень .
1. Ми знали велике
озеро, де щороку гуси восени спинялись й жили тижнів зо два..
2. Хто не жив
посеред бурі, той ціни не знає силі.
3. Він тільки один
був такий, що міг здійняти з вікон ґрати, розвалити мури.
4. Він не помічав і
того, як немилосердно сонце пекло-палило.
5. Наступили ті
осінні, тихі та смутні дні, коли сонце світить і не гріє, коли спадає з дерева
останнє пожовкле листя.
6. Якби знала що
загине, була б не пустила.
7. Теплий туман
слався по полю і налив балку по самі вінця, так що дерева потопали в ньому.
Вправа 12
Розставте
розділові знаки в безсполучникових реченнях. Вкажіть причину постановки саме
такого знаку.
1. Я глянув на
Гриця: він слухав і пильно дививсь у вікно.
2. Примічаю:
зробився мій парубок зовсім другий
чоловік.
3. Приходжу :вона в
печі розпалила , а сама сидить на
долівці й голову схилила, й руки опустила.
4. Повний місяць
стояв над степом, через нього перепливали легкі хмарки.
5. Хочеш їсти
калачі - не сиди на печі.
6. Я мав змогу скільки завгодно блукати по селу: вересень
наливав простір мідяним промінням.
7.
Прийде вечір –всі вулиці в селі аж гудуть піснями..
Коментарі
Дописати коментар