Контрольна робота з української мови №3.

КОНТРОЛЬНА РОБОТА №3
 Тести "Морфологія"

Вправа 1

Поставте дієслова у першій особі однини та множини, визначте дієвідміну.

дієслово
однина
множина
дієвідміна
Носити
ношу
носимо
2
мастити
мащу
мастимо
2
дивитись
дивлюсь
дивимося
2
славити
славлю
славимо
2
водити
воджу
водимо
2
возити
вожу
возимо
2
просити
прошу
просимо
2
любити
люблю
любимо
2
висіти
вишу
висимо
2
мусити
мушу
мусимо
2
їздити
їжджу
їздимо
2
берегти
бережу
бережемо
1
платити
плачу
платимо
2
крутити
кручу
крутимо
2
хотіти
хочу
хочемо
1

Вправа 2
Допишіть потрібні літери в даних дієприкметниках та дієприслівниках.
            Люблячі родичі, люблячи тварин, сяючі зорі, яскраво сяючи, ревучи по-справжньому, ревучі хвилі, радіючі люди, радіючи за сина, літаючи над  лісом, літаючі моделі, зникаючі в тумані кораблі, швидко зникаючи з небосхилу.

Вправа 3
 Складіть і запишіть речення з поданими прислівниками
Нарешті  мені вдалося виконати це складне завдання . На півночі буде хмарно , на півдні сонячно , а на решті території –дощі. Група туристів спустилася з гори Говерли. Коли прокинувся , то побачив : все навколо вкрито сліпучо – білою ковдрою, а згори ще падають, кружляючи, пухнасті сніжинки. Я подумав, що вдень не буде можливості сісти за комп’ютер. Хотілося б отримати в день народження приємний сюрприз. Ми йшли, тримаючись за руки, назустріч невідомим пригодам. Я довго збирався на зустріч із своїми однокласниками. По перше лютого включно ми можемо спостерігати за цим природним явищем. По – перше, треба прочитати текст, по – друге , визначити тему та основну думку, по – третє , визначити художні засоби. Колона просувалася вперед широкою асфальтованою  дорогою, яка раптом повертала вбік і змінювалась на «бетонку». Коли акторці допомагали перевдягатися, вона відчула, як боляче щось кольнуло в бік.  Доволі вже чекати змін: самому треба братися за діло. Викрикуючи заклики: «За свободу», «До щастя», «До волі», вони піднялися на боротьбу.
Вправа 4
Наведіть приклади речень, у яких були б подані і словосполучення .
 Вітру на морі не було, проте клекотав сильний прибій. .Думав про те, що його спіткало. При тому навчальному закладі коледж. На морі був штиль, гарно і затишно, притому ще й тепла погода сприяла купанню. Я теж дотримуюсь  такої думку. Він говорив те ж , що й інші свідки. Якщо вчасно  не прийдеш, буде лихо. Що це ти робиш? Як що ? Те, що мені доручено. Ну що б, здавалося, слова .Щоб між нами не вгасло проміння величне, ти постав «на сторожі»слово твоє вічне. Летіте , думи, ви хмари осінні. Тож тепер весна запашна.. То ж сіль землі, то ж сила молода. Ішла на смерть, на згубу неминучу .Совість… Зілля… А при чому тут ви? Церемонія святкової вечері складалася із цілого ряду дійств , причому готуватися починали заздалегідь. Таж хочеться мені співати! Та ж сама дівчина і привела мене сюди. Як же хочеться в очі твої  зазирнути. Якже  ви дивитесь на прогулянку пішки?

Вправа 5
Напишіть слова разом, окремо або через дефіс і поясніть їх правопис.
Будь-коли, аніколи, колиб то, ніяк, нібито, начебто, будь-як, дехто, мовбито, хтозна-де, той-таки, де в кого, з ким-небудь, пізнав-таки, таки зрозумів, щохвилини, що-небудь, чи що,  тільки-но, неначебто, іди-бо.
(Пояснення: разом пишуться частки аби- , ані-, чи-, де-, що-, як- у складі будь-якої частини мови. Через дефіс пишуться частки –бо, -но, -то, -таки, -от, коли вони виділяють значення окремого слова; компоненти будь-, небудь-, казна-, хтозна-. Окремо пишуться слова з частками б, би, ж, же: колиб то).
Вправа 6
Перепишіть, розкриваючи дужки. З’ясуйте, де НЕ, НІ виступають часткою, а де – префіксом або частиною префікса.
  1. Де незгода – там часто шкода (н. тв.).
  2. Прийшов непроханий, піде недякуваний (н. тв.).
  3. З’їхав нінащо (н. тв.).
  4. Не до жартів рибі, коли її під швабри зачепили (н. тв.).
  5. Махає птиця крилами, махає без упинку. Не зважає ні на хмари, ні на негоду, нінащо (О.Гонч.).
  6. Мусите  знати, що Оришка моя набагато вища за мене ростом і взагалі, нівроку їй, добре вкомплектована (О.Гонч.).
  7. Немає в мене слів (І.Др.).
Вправа 7
Перепишіть речення, розставте розділові знаки. Знайдіть однорідні члени речення. Визначте, якими членами речення вони є..
1.      Дитина стоїть, тільки дивиться то на батька, то на матір.
2.      Червоно-червоно так стало: і хати і садки, і річка чорна та бурна- все почервоніло, неначе кров’ю залите.
3.      Микола на той час забув і Вербівку, і Нимидору, і свою хату, і свого страшного пана .
4.      На ході Соломія висмикувала стебло або корінь, водорості .
5.      На ранковому базарі в Сімферополі все блищало від роси: глечики молока, холодна редиска, пучки цибулі і величезні піони .
6.      Тече вода в синє море, та не витікає .

Вправа 8
Розставте, де потрібно, розділові знаки. Підкресліть означення.
1.      Простора хатина, чепурно вибілена, тепла та ясна , тиха та щасна, війнула якимсь теплим духом.
2.      Я бачив їх будиночки поміж садками, високі просторі та чисті – чисті зокола і всередині.
3.      Гуляли в сивих ущелинах водянисті холодні вітри.
4.      Праворуч і ліворуч, в степах – скрізь рухаються війська.
5.      Густа мряка чорним запиналом єднала з небом спалену сонцем полонину.
6.      В імлистій далині , осяяній срібним промінням місячним, стояли широкі лани золотого жита та пшениці.
7.      Тихе озеро, незриме, віє духом травяним.
           
Вправа 9
Розставте розділові знаки. Підкресліть відокремлені члени речення .
1.      Солідна віком і творчою практикою людина, він був у розпачі.
2.      Чудовий піаніст Лисенко надзвичайно тонко й художньо передав твори Шумена,  Шопена , Ліста.
3.      Тайга, тобто заболочений хвойний ліс із домішкою осики, тягнеться на сотні кілометрів.
4.      Десь у піднебессі, далеко-далеко, аж десь-десь, аж он там поза хмарами, реве на яструбкові мотор.
5.      Сікач, незважаючи на свою чималу вагу й короткі ноги, дуже прудко бігає.
6.      Сонце, поволі спускаючись на захід, більшає, немов росте, яснішає, розпалюється.
7.      Дівчата зачіпали Миколу, жартуючи, а він усе стояв похнюпившись.

Вправа 10
Розставте розділові знаки. Підкресліть головні члени речення .
1.      Ніжно дзвеніла над ним хвоя смерек, змішавшись з шумом ріки, сонце налляло золотом глибоку долину, зазеленило трави; десь курився синій димок от вари, оксамитовим гулом котився грім.
2.      Не то осінні води шуміли, збігаючи в Дунай, не то вітер бився в заломах провалля.
3.      Уже давно стояла ніч над землею, і зорі виблискували з темного неба.
4.      Вже й обідня пора минула, а дівчинка не приходила.
5.      То пронесеться над проваллям чайка, то промайне бистрий бекас і грудкою впаде в ситу зелень.
6.      Хороша в зірок мова, багата і ясна, тільки не відома філологам вона.
7.      І якраз у цей момент глухо загуло, й з шумом і свистом та своєрідним стогоном десь почали одвалюватись глиби вугілля і летіти повз нього.
8.      Раптом його очі поширились, і він як і тоді дуже зблід.

Вправа 11
Розгляньте будову складнопідрядних речень. Розставте розділові знаки. Накресліть схеми даних речень .
1.      Ми знали велике озеро, де щороку гуси восени спинялись й жили тижнів зо два..
2.      Хто не жив посеред бурі, той ціни не знає силі.
3.      Він тільки один був такий, що міг здійняти з вікон ґрати, розвалити мури.
4.      Він не помічав і того, як немилосердно сонце пекло-палило.
5.      Наступили ті осінні, тихі та смутні дні, коли сонце світить і не гріє, коли спадає з дерева останнє пожовкле  листя.
6.      Якби знала що загине, була б не пустила.
7.      Теплий туман слався по полю і налив балку по самі вінця, так що дерева потопали в ньому.
           
Вправа 12
Розставте розділові знаки в безсполучникових реченнях. Вкажіть причину постановки саме такого знаку.
1.      Я глянув на Гриця: він слухав і пильно дививсь у вікно.
2.      Примічаю: зробився мій  парубок зовсім другий чоловік.
3.      Приходжу :вона в печі  розпалила , а сама сидить на долівці й голову схилила, й руки опустила.
4.      Повний місяць стояв над степом, через нього перепливали легкі хмарки.
5.      Хочеш їсти калачі  - не сиди на печі.
6.      Я мав змогу  скільки завгодно блукати по селу: вересень наливав простір мідяним  промінням.


7.      Прийде вечір –всі вулиці в селі аж гудуть піснями..

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Тема: І Я Франко „Захар Беркут” Основні персонажі твору, їх групування.

Тема : М. Коцюбинський. Новела „Іntermezzo” .Ідея служіння митця народові Використання засобів імпресіонізму .