Шевченко - явище незбагненне
Шевченко - явище
незбагненне
Продовження буде
Напрямок
дослідження: Компаративний простір творчої спадщини Т.Г. Шевченка
Тема
дослідницької роботи: Осмислення постаті Т.Г. Шевченка та його творчої спадщини
Людмила
Нікітченко,
вчитель
української мови та літератури
Новоукраїнської ЗШ І-ІІІ ст. №8 Кіровоградської обл.
Ключові слова: компаративне
вивчення, порівняльний метод, автопортрет, портрет, біографічний метод.
І даром Божеським гряде
Нам Прометеїв дух Тараса.
Маланюк Є. [1]
Маланюк Є. [1]
Шевченко – явище незбагненне… Це
дійсно так. Павло Мовчан у передмові до нового видання «Кобзаря» пише: «Доти,
доки буде хоч один скривджений у світі, поезія Шевченка не втратить своєї
значимості, своєї ваги і своєї актуальності. А оскільки скривджені будуть
завжди, то і його слово всечасне». [2, с.8 ] Реалії нашого життя підтверджують цю істину.
Скільки б не говорили про те, що не було б зла, ми не дізналися б, що таке добро,
абсолютно зрозуміло, що людям, особливо дітям, необхідна підтримка, оптимізм,
тверде переконання в тому, що українці заслуговують на омріяну Тарасом
Григоровичем «сім’ю вольну, нову». Він мріяв сам і навчив мріяти нас, дітей
своїх, тих, хто чує його Слово не тільки розумом, а й серцем. Рука Майстра дала нам твори Шевченка – поета
та роботи Шевченка - художника.
Багато
років працюючи у школі, переглядаючи матеріали, свої конспекти по вивченню
творчості Кобзаря, завжди замислююся над тим, як відрізняється моє сприйняття
Шевченка сьогодні від попереднього, сформованого раніше.
Згодна зі словами професора В. Є.
Панченка ( я дуже горда з того, що у свій час Володимир Євгенович читав нам
лекції у Кіровоградському педагогічному
університеті) про те, що «проблема «Шевченко в школі» була й залишається
надзвичайно болючою. Інколи доводиться чути, що сучасні школярі не готові до
сприйняття поета. А я думаю, що річ все – таки не в школяреві і не в
Шевченкові, а передусім в особистості вчителя, у розумінні ним поета. Якщо
вчитель не має свого, сокровенного, пережитого й передуманого сприйняття
Шевченка, то йому краще не йти на урок, присвячений ліриці Кобзаря,
«Гайдамакам»…[ 3, с.204] Адже роздуми, пізнання,
переоцінка, сумніви, творчий підхід - це і є самовдосконалення, особливо
необхідне для вчителя словесності.
Література
як навчальний предмет дає широкі можливості для ознайомлення учнів як з художніми творами, так і з творами
образотворчого мистецтва. А до того ж коли автор є генієм, майстром слова, пера і пензля.
Хотілося б у своєму дослідженні зупинитися на конкретних творах, документальних
свідченнях, картинах Т. Шевченка та на полотнах художників, які малювали Кобзаря
і сюжети до його творів.
Використання порівняльного методу в процесі
вивчення літератури та образотворчого мистецтва допоможе створити цілісну
картину сприйняття світу, дозволить глибше оцінити ідейно – естетичну
значимість мистецьких явищ, зрозуміти
національну своєрідність, побачити широту зображення епохи.
Компаративне вивчення підвищує ефективність навчання, допомагає
учням пізнати національну самобутність вітчизняної літератури. [4,с.210 ]
Образотворче мистецтво
має багато спільного з літературою. На цьому
хотілося б докладно зупинитися.
Мета: висвітлити шляхи компаративного
вивчення творчої спадщини Т. Г. Шевченка у взаємозв’язку з образотворчим
мистецтвом, удосконалити знання про портрет; літературно - творчі здібності; шукати нові шляхи
інтерпретації художнього твору, навчити учнів осмислювати авторську позицію та
способи її висловлення.
Продовження буде
Коментарі
Дописати коментар