Робота на конкурс „І щоб духом його запліднити українську ниву”, присвячений 200-річчю з дня народження Т. Г. Шевченка (2014р.)

Картини довколишнього світу, природи у поезії  Т.Г.Шевченка «Садок вишневий коло хати…» - інша, художня реальність, створена уявою митця


5 клас
                  Людмила Нікітченко,
вчитель української мови і літератури
                        Новоукраїнської ЗШ №8
                               Кіровоградська обл..

Мета: продовжити знайомити учнів із дитинством Т. Шевченка ,  збіркою поезій «Кобзар», вчити  розуміти, аналізувати пейзажну лірику, її настрої; розвивати вміння виразно читати поетичні твори, вчити учнів логічно мислити, образно висловлювати свою думку; виховувати почуття прекрасного.
Цілі: учні повинні знати зміст поезії «Садок вишневий коло хати…», особливості виразного читання пейзажних віршів.
Уміти: виразно читати напам’ять; визначати в поезії художні засоби; розкривати їхню роль; відтворювати настрій пейзажних поезій; описувати власні почуття, викликані прочитаним.
Здійснити кольорову рефлексію роботи на уроці.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: твори Т. Шевченка, ілюстрації до них.
Форми роботи: спільні відповіді на запитання вчителя, метод «Прес», робота в парах, озвучування очікуваних результатів, опрацювання статей підручника, виразне читання поезії, розповідь учителя, бесіда.
                                    Епіграф : Я так її, я так люблю
                                                    Мою Україну …
                                                                            Т.Шевченко
Хід уроку

На дошці портрет Т. Шевченка, під ним епіграф

I. Організаційний етап.
Мотивація навчальної діяльності школярів
1Хвилина психологічної настанови у формі аутотренінгу.
Учні пошепки повторюють за вчителем, очі заплющені, руки на колінах.
·        Я прийшов до школи…
·        Треба бути уважним…
·        Треба бути спокійним…
·        У класі друзі
·        Всі ми разом…
·        Мені спокійно…
·        Я добре працюю…
·        Я люблю сонце і рідну оселю…
·        Мій настрій має такий колір…(учні записують у зошит назву кольору, яким би змалювали свій настрій)
- Ми - колектив, ми – українці, ми – патріоти, ми – нащадки Кобзаря, який писав: « Я так її, я так люблю мою Україну …» (епіграф)

II Актуалізація опорних знань
Слово вч.
Весна. 9 березня виповнюється 199 років з Дня народження Великого Кобзаря, пророка Т.Г. Шевченка, який свою любов, талант і життя віддав Україні.
Він писав: «Історія мого життя становить частину історії моєї батьківщини» (Шевченко Т.) Так може сказати людина, яка ідентифікує себе тільки з Україною, є справжнім Українцем.

1.Прийом «Незакінчене речення»
-         Я знаю, що Т. Шевченко народився на Черкащині, в селі…
-         Батьки його були…
-         У 1838р. Тарас Григорович за допомоги друзів став…
-         У наших оселях  є збірка творів, яка називається …
-         Перше видання було у 18…році
-         У першій збірці нараховувалося … творів.

III Оголошення теми та мети уроку
       1.Словникова робота
- Діти, подивіться на дошку, де записані слова, які ми будемо використовувати у своєму мовленні, прочитайте їх і поясніть лексичне значення.(Два учні отримали завдання: з′ясувати за тлумачним словником значення даних слів. Вони допомагатимуть, коли однокласники не зможуть розтлумачити їх зміст).

кобза - струнний музичний інструмент 
кобзар  - той,  що грає на кобзі
«Кобзар» - збірка творів Т. Г. Шевченка
кріпак – селянин, що був власністю пана
пророк – людина, яка говорить про те, що нібито має відбутися в      майбутньому
геній – особа, яка володіє найвищим ступенем таланту, здібностями.
біографія – життєпис відомої людини, написаний іншим автором.
автобіографія – життєпис про самого себе.

  Слово вчителя
   Ім’я Т.Г. Шевченка у всіх на вустах. Видатного поета і художника знають у  світі.
Трагічною була його життєва доля. 24 роки був кріпаком, терпів знущання пана. 10 років мучився на засланні в Оренбурзькій фортеці та степах Каспію. Але він своєю пророчою силою вселяв надію, розкріпачував людей, учив підніматися з колін, бути вільними.

  2. Робота з додатковим джерелом із підручника(Шабельникова Л. П. Українська література: Підручн. для 5 кл. –К.:Грамота,2005.-296с.)
     С. Васильченко писав у повісті «Широкий шлях» ч.І «У бур′янах»
 «Життя нашого поета таке дивне, що, слухаючи про нього, можна було б сказати, що це легенда…»»(ст.220)  
Виразне читання вчителем уривку з повісті. (перші три абзаци на ст.220)
  Як гарно, поетично написано. Таку художню біографію створив шанувальник, відомий прозаїк.

       3. Мозкова атака, метод «Прес»
   Ви вдома читали про дитинство кріпацького сина, як пише С. Васильченко «ще одної панської душі», а для України – великого співця, тож дайте  відповіді на питання:
-         Які таланти мав хлопець? (малювати, співати)
-         Яким було найбільше бажання?
-         Яким був Тарас у дитинстві (допитливий, тямущий, мав талант до науки, малюванню, співу, наполегливий, вразливий).

ІV Опрацювання нового матеріалу

1 Робота з текстом
 У мене в руках Шевченків «Кобзар». Мимоволі спадає на думку: яке довголітнє (173 роки) і прекрасне у нього життя. Цю безсмертну книгу читали сучасники Шевченка, далі їх діти – ваші прадіди… Сьогодні читаєте ви, діти XXI ст.
      -   Як ви гадаєте, чому Тарас Григорович назвав збірку поезій  - «Кобзар»?
    У книзі є гарний твір, про який піде мова «Садок вишневий коло хати»

     Вчитель виразно читає вірш та говорить про поезію
   Цей світлий, життєрадісний вірш, написаний поетом у в’язниці в Петербурзі, у страшному казематі, коли вирішувалася доля. Шевченко розумів, що його не помилують за ту правду, про яку писав, але тримався мужньо, не обмовляв друзів, не перекладав вину на інших. Думками з тісної камери  линув у рідний край. За таку землю можна пожертвувати всім, тільки щоб змінити все на краще. Цю поезію люблять і знають всі. Вона вважається перлиною української літератури:

     2  Конкурс декламаторів (3-4 учні читають напам′ять)
-         Якою інтонацією треба читати? (спокійно,оптимістично)
-         Чому?
-         Які почуття навівають рядки? (радість, упевненість, думки про родину, затишок)
-          Чим найбільше вражає поезія?( яскравими виразними картинами життя гарної дружної родини)
-         Звуки якого музичного інструмента розкрили б мелодію вірша?(сопілка, арфа,скрипка)
 3 Бесіда
-         Доведіть, що йдеться про вечір після тяжкого трудового дня. (плугатарі, вечеря…)
-         Чому селяни не квапляться відпочивати? (краса природи, співають, слухають солов′я)

   Робота в парах(записати в зошити)
1-й ряд – зорові образи (те, що побачили)
2-й ряд – слухові (те що, почули)
3-й ряд – які кольори передають зображення у творі

3       Бесіда (продовження)

- Які зорові, слухові образи ви назвете?
     (зорові: садок, хата, плуги, дівчата, сім’я,
      слухові. хрущі гудуть, дівчата співають, соловейко не затих
       кольори: білий, зелений, колір неба - синій)
-         Поміркуйте, чи може поезія мати настрій?
-         Що відчуваєте, слухаючи її ?(тишу, спокій, сум, красу як найвищу цінність).

        4 Художня галерея.
  Перегляд виставки учнівських малюнків та ілюстрацій, що допоможуть дітям  яскравіше побачити багатство і кольорове розмаїття рідної природи.
-         Що спільного у цих малюнках із літературним твором? (любов до рідної землі, краси).
 (Учні отримали випереджуюче завдання: намалювати малюнок до твору)
 (Автори встають, розказують про те, що зобразили, чому саме це).
Звертаємо увагу на деталі, порівнюємо, підтверджуємо рядками з поезії)
-         Чому такі кольори обрали наші художники?
-          Чи були вони названі у вірші?
-         Як же ви зрозуміли? (життєвий досвід: вишні у цвіту, бо хрущі  прилетіли за нектаром, кольори українського одягу та знайомих осель)
-         Чи передають кольори настрій людей?( синій – надія; зелений - радість; білий – чистота, щирість…).

  5 Робота над проблемним питанням
-         Хто ж головний чи що у творі?
-         Людина чи природа? ( зливаються людина + природа, частина реальної обстановки, у якій розгортається дія, створює гармонію із зоряним небом, звуками навколишнього світу)
Жанр: пейзажна лірика. 
    Теорія літератури
Пейзаж  - опис, картина природи,
Тема: показ картини рідного краю,сільської ідилії
Основна думка:  оспівування ідеального, досконалого життя, рідної України.
(щаслива родина,гармонія людини з природою, Богом)
   
       Вч. Тільки майстер зміг досягти такого зачудування, ніби  просто, буденно, а всі люди запам’ятовують і знають напам’ять. Учені перевірили: саме цю поезію вивчають за 5 хв. Створена мелодія до твору - пісня.
-          Велетень української літератури І. Франко звернув увагу, що образ у творі укладається один на другий: 1-й - зір, 2 – слух, 3 – зір і дотик, 4 – зір і слух, 5- кольорів немає, але всі ми уявляємо їх.

V. Підсумок уроку

Створення асоціативного куща
    Коли жив Тарас Шевченко, ще кіно не було, а на основі поезії можна створити фільм. Кадр накладається на кадр.

                                                                                                                                  

(соловейко - це сам пророк , Кобзар, Т.Шевченко, поет, творець прекрасного, якого почули і ми)
- Які ж, на вашу думку, почуття переповнювали ліричного героя, поета, коли він думав про село, людей – трудівників, рідну Україну? (тиха радість, внутрішній спокій, мрії про щасливі родини і всеохоплююча любов,  яку підтверджують слова з епіграфа)
Висновок: як бачимо, кожен сказав те, що думав, уявив щось своє, коли чув слово, та хоч асоціації різні, почуття у всіх однакові – це любов до землі, де ти народився, це хвилювання, гордість за свій край, це висока духовність.
   Вч. Село спить. Все затихло, але життя продовжується – у співах, у поезії – це і є таємниця!

VI Рефлексія та оцінювання.
- Як оцінюєте свою роботу? Чи задоволені собою?
- Чи залишились якісь питання без відповіді?
Оцінювання діяльності класу, вчителя

       Прийом Мікрофон
- Що корисного ви візьмете для себе з цього уроку?
- Оцініть свій внутрішній стан…
- На уроці мені сподобалось …
     Кольорова рефлексія
         Тест-малюнок « Якого кольору українська оселя?»
-  Ці листочки чарівні, на них – графічне зображення рідної хати з відчиненим у відкритий простір вікном. Спробуйте себе, подумайте, якими б кольорами ви розфарбували б віконниці?
 Зафарбуйте аркуш тим кольором, що відповідає вашому настроєві в кінці  уроку (шкала настрою)
- Порівняйте з кольором, який був на початку?
- Змінився? Чому?


VII Домашнє завдання
1.Виразно читати вірш напам′ять.
2. На вибір: скласти кросворд або ребус за творами Шевченка.
3. Робота у творчих групах (3 групи)
Учні отримують завдання : уявіть, що ви працюєте над створенням фільму «Садок вишневий біля хати»
1-    ша група «Сценаристи» пишуть сценарій, визначають кількість та імена дійових осіб, місце дії та пишуть репліки, якими обмінюються члени сім′ї під час вечері ( три кадри)
2-    га група «Художники – ілюстратори» створюють малюнки, на тлі яких діють герої (три кадри)
3-    я група «Музичні консультанти» мають запропонувати музичне оформлення до фільму (вказати музичні інструменти, настрій, народні пісні, «які співають ідучи дівчата»)


Вч. Заключне слово.
- Вам сподобалося? Ви щасливі?
- Діти, ми прийшли у цей світ, щоб жити гідно, робити добро, пам’ятати про минуле, нести щастя.



Висновок: як бачимо, кожен сказав те, що думав, уявив щось своє, коли чув слово, та хоч асоціації різні, почуття у всіх однакові – це любов до землі, де ти народився, це хвилювання, гордість за свій край, це висока духовність. 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Тема: І Я Франко „Захар Беркут” Основні персонажі твору, їх групування.

Тема : М. Коцюбинський. Новела „Іntermezzo” .Ідея служіння митця народові Використання засобів імпресіонізму .