Контрольна робота з української мови №5. Синтаксис. Пунктуація.

КОНТРОЛЬНА РОБОТА № 5
Тести "Синтаксис. Пунктуація"

(Тести виконувати повністю)

1) Позначте пункт, у якому тире ставиться між підметом і присудком, що виражені   однією   і   тією   самою   іменною   частиною   мови.   Розставте потрібні розділові знаки.
(а) Привітність і ввічливість -  найкращі засоби боротьби з нікчемністю.
(б)            Забути мову  - душу зрадити.
(в)            Найперше і найголовніше-обскубти качку.
(г) Зв'язок природи і довкілля нерозривний : вона і природа-єдині.
2) Позначте рядок, у якому тире ставиться за правилами у неповному простому реченні.
(а) У різних мовах - різна кількість звуків.
(б)В усіх мовах світу звуки творяться за допомогою видихання повітря, у  
бушменській, яка не всім відома, - навпаки
(в) Україна - це наша земля, наш рідний край, наша країна, яка має
      славну багатовікову історію і мудрість.
(г) Брат - це той, з ким маєш надію розділити власний біль і він не
відштовхує тебе; брат - це той. хто подає руку, коли ти відчаявся вийти з
води чи з болота, які вже тебе ковтали; брат - це той, хто всміхнувся тобі на
вулиці, і той усміх не насміх, а розуміння, а може і співчуття.
3) Визначте речення, у якому кома між однорідними членами речення
при повторюваних сполучниках не ставиться, бо вони з'єднують різні
однорідні члени речення. Розставте розділові знаки.
(а) Широка та зелена Оболонь та Поділ укрилися тінню і потемніли.
(б)  Любов  наснажувала творчість  письменниці,  з любові  виникали
чудові образи то легендарного Василя Порика, то композитора Леонтовича, то
Нечуя-Левицького, то Лесі Українки.
(в) Не вечеряти, не сидіти, не розмовляти, а впасти на лаву захотілося
       йому і вмить склепити очі.
(г) «Ні риба ні м'ясо», - думалося дівчині, коли вона вперше побачила Карпа.
4) Позначте рядок з однорідними членами речення, що стоять у середині речення, після узагальнюючого слова і не закінчують речення. Розставте потрібні розділові знаки.
(а) У мудрості свої закони є : і цвіт ,і злет, і несходимі пущі.
(б) Скрізь: на землі і на небі - сьогодні почувалося свято.
(в) 3 виникненням християнства до мирських ознак додалися ще три
богословські або небесні доброчесності, як-от: віра , надія, любов.
(г) Наш народ створив цілий ряд духових інструментів ,як наприклад:
сопілку, трембіту, ріг, сурму, трубу, волинку.
5) Укажіть речення, у якому є однорідні означення. Розставте розділові знаки.
(а) За всю історію існування людства бджола дала стільки золотистого
солодкого сонця ,зберегла і збереже нам ще стільки сил і здоров'я, навіть
життя, що, мабуть, заслужила на людську вдячність ,увагу і турботу
.
(б) Сонце вдарило з-за лісу червоним, багряним промінням на київські гори.
(в) Виразніше виступили високі смужки київських гір під ясним чистим
небом , обсипані збоку червонястим промінням.
(г)            Вишгород розкинувся на широкому невисокому шпилі.
6) Позначте рядок, у якому узгоджене означення відокремлюється. Розставте  розділові знаки.
(а) Солодко пахло втопленим у землю набубнявілим житом.
(б)На стрімкім пригірку, відділенім від інших страшними дебрями, порослім густо величезними буками та смереками, покритім ломами й обвалищами
 дерев, було віддавна головне логовище  ведмедів.
(в) Скинута з голови шапка лежала долі.
(г) Марина мовчки дивилася на чоловіка променистими, сповненими безмежного
 щастя, очима
.
7)Укажіть   речення,  в  якому  є відокремлена прикладка.  Розставте розділові знаки
(а) Визначний творець ,патріот , пропагандист української літератури та культури Микола Вороний формувався під впливом великого Франка.
(б)Під березневими туманними зорями народився великий поет України , великий  співець слов'янського світу, Максим Рильський.
(в) Закоханий   в   людину ,  в   працю,   в   творчість,   народжений   для прекрасного,     
він усюди ніс це прекрасне.
(г)  Голова  колгоспу, Сава Андрійович  Зарудний , може  видатися , на перший погляд, людиною не дуже лагідною і непривітною.
(8)Укажіть речення, в якому відокремлюються обставини, виражені сполученням прийменника з іменником. Розставте розділові знаки.
(а) Сумні спогади про власне навчання примусили Шевченка створити «Буквар» відповідно до тогочасних вимог передової педагогіки.
(б) Залежно від часу посіву зернові культури поділяються на озимі і ярі.
(в)У зв’язку    з   несприятливими   кліматичними  умовами  збирання врожаю зернових культур було проведено у більш стислі строки.
 (г)Годунов вирішив, у зв'язку з приїздом командира, влаштувати вечерю
(9)Укажіть  речення, в якому є відокремлені додатки, розставте знаки.
(а)Замість  майстерні художника Тарас опинився на панській кухні.
            (б) Ця вказівка стосується і літератури ,і всіх видів мистецтва, зокрема  народної             
             творчості.
(в) Третю  добу замість  води ми їли сніг.
(г)Сковорода не  любив вести уроки в кімнаті, особливо влітку.
10)   Укажіть речення, в якому обставина, виражена дієприслівниковим
зворотом або дієприслівником, не відокремлюється. Розставте розділові знаки.
(а)Місячне сріблясте сяйво стікає з небес і ,торкаючись сонної землі,
розливається дивною симфонією.
(б)Можна бути інтелігентною людиною і не маючи вищої освіти.
(в) Вітер тягнув з-за Дніпра, завиваючи голодним звіром по надбережних скелях.
(г) Глибоко під горою, розбиваючи собі груди об гострі скелі, старий Дніпро голосно стогнав.
11)     Визначте    речення,    в    якому    є    уточнюючі,    пояснюючі    або
приєднувальні члени речення. Розставте розділові знаки.
(а)Покроплена   майським   дощиком   земля   ніби   дихала   пахощами
весняних майських квіток.
(б) На різдвяні свята протягом двох тижнів у кожній господі варили кутю тричі.
(в) На щастя Федько не може чути ніяких порад і щасливо добирається до берега.
(г) В далечінь холодну без жалю, за літом ,синьоока осінь їде навмання.
12)   Визначте   речення,   в   якому   є   порівняльний   зворот.   Розставте
розділові знаки.
(а) Зірниця зійшла на небо й ніби гуляла по рожевих хмарах.
(б) Синє небо було прозоре та глибоке, неначе вода коло берега в морі.
(в) Сонце заходило за сизу легеньку хмарку й неначе обвило її навкруги золотим обручиком .
(г) Небо на заході неначе сміялось, помальоване делікатними веселими фарбами


13)  Позначте   пункт,   у   якому   вставлені   або   вставні   конструкції
відокремлюються тире. Розставте розділові знаки.
(а) Це нарешті її новий крок, хоч і такий трагічний, такою дорогою ціною зроблений.
(б)            Рушники дбайливо оберігали, ними, в кращому розумінні цього слова, хизувалися гостям  і  сусідам,  неодмінно  показували  посаг, виготовлений дівчиною на виданні.
(в)            Треба, як закликав великий Шевченко ,"і чужому научатись і свого не цуратись".
(г) Климко став навколішки, припав до води - холодна та добра – тоді вмився і втерся галстуком од матроски.
14)  Укажіть  речення,  в  якому   звертання   відокремлюються   знаком оклику. Розставте розділові знаки.
(а) Благословенна будь ,моя незаймана дівице Десно, що, згадуючи тебе вже много літ, я завжди добрішав, почував себе невичерпно багатим і щедрим.
(б) Далеко, красо моя! Щасливий я, що народився на твоєму березі, що пив у незабутні  роки твою м'яку, веселу, сиву воду!
(в) Знову, ластівочко-серце,  ти вернулась, знов звила в нас під хатою кубельце.
(г) Крізь сотні сумнівів я йду до тебе, добро і правда віку.
15) Визначте , у якому реченні частка "ні" вжита в функції заперечного слова - речення. Розставте розділові знаки.
(а) Ні пером не списати ні словом не сказати тієї несподіваної краси, якою до вас усміхалась долина.
(б) Не будьте ні надто мовчазним, ні надміру балакучим.
(в)Нікому і ніколи не вгадати:  ні хто був він, ні хто була вона,  мимо якої проїздив  він  хати , які були в них лиця й імена.
 (г) Ні, ти не я. Такого буть не може.
16)Позначте пункт, у якому наведено складне речення. Розставте розділові знаки.
а) Випав гарний дивний дощ ,і небо тепер ясне.
б) Над дорогою часом попадалась уся в цвіту дика груша або кущ черемхи  з медовим запахом білих делікатних китиць.
в) Український народ створив свою мову упродовж віків, заносячи до мовної  скарбниці добірний нектар слова, невтомно запалював у слові незгасний  вогонь думки і почуття , вічність праці і мрії.
г )  Олекса одійшов убік ,потім знову повернувся, і лише, дочекавшись зручної хвилини та виконавши доручення , повернувся.
17) Визначте  пункт, у якому наведено складносурядне сполучникове речення Розставте розділові знаки.
(а) Галки на деревах замерзали і ,як шматки льоду, падали додолу.
(б)Не дивуватися ,не любуватися: виліз хлопчик на самий вершок високої бурти по  боках котрої, щипаючи травицю, ходило десятеро овечат і двоє теляток.
(в)Здавалося: велетенський звір-потвора наближавсь до принишклої землі, розкривав вогняну пащу і скалив зуби
 (г)Сходило сонце, і небо над головою Мартина займалося рожевим сяйвом, обіцяючи ясну годину.
18)Укажіть речення, в якому сполучник і (й) сполучає однорідні члени . Розставте потрібні розділові знаки.
а).Стояло сонце в ніжному небі, чисте, вогнелике, і слало на землю, на стовпи за селом гаряче проміння.
б)Вершники  з хоругвою наблизились до берега, і Мартин уже навіть міг роздивитися їхні  обличчя.
в) В цю хвилину під лісом звилися прямовисні синювато-білі димки і перші ядра зі свистом лягли за переправами.
г)З цієї  хвилини Мартин уже бачив перед собою тільки стіну гусар, летів за  нею, гнаний якоюсь дивовижною дужою силою ,і холодний вітер ставав йому на поміч.
19) Позначте складнопідрядне речення зі сполучниками і сполучними словами. Розставте розділові знаки.
(а)            Він жив на самому кінці села: там, де глибокий яр входив у ліс вузьким клином.
(б)За обрій падають комети, гнуться білі очерети ,і грози співають.
(в) Жито, пшениця, овес - все разом поспіло й присохло.
(г)            Танцюють зорі: на мороз чималий показують.
20)      Укажіть складнопідрядне речення з кількома підрядними. Розставте
розділові знаки.
(а)  Дні  ставали   холоднішими  й   коротшими , тому   що   був   кінець листопада.
(б)  На дзеркальному  плесі -  відблиски  зорі , її  проміння виграє ,мов коштовне каміння.
(в)  Під лиснючим, помальованим усякими  кольорами  велетенським шатром, ніби був розстелений квітчастий килим.
(г) Жорстокість, нетерпимість винищують не тільки тих, на кого вони спрямовані, а й  
тих, хто взяв їх на озброєння.
21)  Позначте   складнопідрядне   речення,   в   якому  є  наявність   збігу сполучників, поставте, де треба, розділові знаки.
(а) Куди не піду - так думка й поверта додому.
(б)  Нічна   пригода   була   настільки   неймовірна  , що ,  коли   я   вранці прокинувся,  
то навіть подумав спершу: « Чи не приснилося то мені?»
(в)            Дихнув вітерець - і ожив стародавній той город.
(г) Якщо добре працюватимеш - честь і славу матимеш.
22) Визначте безсполучникове речення, в якому ставиться двокрапка, поставте, де треба, розділові знаки.
(а) Брати мої, нащадки Прометея! Вам не орел розшарпав груди горді, бридкі гадюки в              
серце уп'ялись.
(б) Усі обличчя повернулися до Олександри ,усі очі втупилися в неї.
(в) Надворі було видно як удень, було видно усе : дерево в садку , всі верби, кожну
гілляку, кожний збляклий жовтий листок, що теліпався на гіллі.
(г) Пташки лящать, теркотять , співають: щебече соловейко і своїм голосом криє
цьокання кропив'янки, кує зозуля, а її перебиває криклива іволга ,гуде сумно одуд, а
горлиця ще жалібніше туркоче.
23) Укажіть безсполучникове речення, в якому ставиться тире, поставте, де треба, розділові знаки.
(а) Продержало з тиждень морозом -  земля заклякла ,як кістка.
(б) Ніч була темна: тільки на небі ясно блищали зорі.
(в) Тільки бачить Давид: з-під долоні в неї сміються до нього її радісні сині очі.
(г) Сонце гріє, вітер віє з поля на долину; над водою гне з вербою червону калину.
24) Позначте пункт, у якому речення побудовано за такою схемою: А: «П?» — а. Пунктуаційно оформіть всі речення за правилами.
     
(а) «Бідна дівчино, - сказав Захар , - що я можу тобі порадити?»
(б) Багатий каже вбогому братові : « Віддай мені корову назад.»
(в) «Ляжу зараз спати, щоб завтра раніше прокинутися» , - подумала Харитя.
(г) На моє питання: « Коли прийде потяг?», - ніхто не міг відповісти.


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Тема: І Я Франко „Захар Беркут” Основні персонажі твору, їх групування.

Тема : М. Коцюбинський. Новела „Іntermezzo” .Ідея служіння митця народові Використання засобів імпресіонізму .