Тема : М. Коцюбинський. Новела „Іntermezzo” .Ідея служіння митця народові Використання засобів імпресіонізму .

Тема : М. Коцюбинський. Новела „Іntermezzo” .Ідея служіння митця народові Використання засобів імпресіонізму .

Мета : ознайомити учнів з новелою ; розкрити історію написання , особливості жанру і змісту  новели , удосконалювати вміння  логічно висловлювати свої думки , аналізувати художній твір , через виразне читання донести красу  мови твору .

Обладнання : твори письменника , репродукції картин Клода Моне , ілюстрація :” Залізна рука города  „,музичний твір Л . Бетховена „Місячна соната „                                
                                                   І благословен я був між золотим сонцем і
                                                     Зеленою землею
                                                                              М. Коцюбинський
                                                                         
                                                               



                                           Хід уроку

      Хвилина психологічної настанови. Вчитель бажає учням гарного сприйняття , насолоди і розуміння художнього слова , побачити в ньому музику і образотворче мистецтво , навчитись відрізняти справжній твір мистецтва від „серійних „,які не згадають через кілька років

              Використовуючи інтерактивні методи , клас поділений на творчі групи  на попередньому уроці  кожна група отримала завдання . вибрала керівників
І група
Завдання  :прочитати новелу , визначити музичні образи , виписати художні означення до них .підготувати повідомлення :Коцюбинський і музика , підкреслити уривки з тексту , в яких є музичні та звукові образи , враження.

ІІ група
   Розказати про мецената Чикаленка , його роль і місце у житті письменника , підготувати розповідь про історію створення новели , підготувати схему , в якій відобразити зміну настроїв героя
                                          
                                    

ІІІ група

    Підготувати словникову роботу : імпресіонізм , депресія , новела , етюд ; підготувати короткий виступ :М . Коцюбинський і образотворче мистецтво , назвати образи природи  і особливо образ Сонця .Розказати про Клода Моне і його картини


 Тема, мета
Словникова робота (учні на дошці записують)

Імпресіонізм ( франц., враження) – мистецький напрям, виник  у кінці ХІХ ст.. у живописі, відтворював душевний стан людини, враження.
(художник К. Моне, Бенуар, Дега)представники в літературі : Гі Де Мопассан, А. Чехов, І. Бунін.
Властиво для Стефаника, О. Кобилянської, В. Винниченка.

Ознаки – заглиблення у внутрішній світ людини, відтворення зорових і слухових образів. Туманність зображення, обірвані фрази, натяки на таємне, від чого залежить доля людини

Новела – короткий твір, переважно про якусь одну незвичайну подію, що стала поворотною в долі персонажа.                         

             Вчитель. Література – це мистецтво слова , а сприймання
її – співтворчість .  То ж почнемо співпрацю
            Звучить музика Л .Бетховена , учні знайомляться з репродукцією картини Клода Моне „Враження .Схід Сонця „
   1    Учні діляться враженнями від побаченої картини , прочитаної новели .чи все зрозуміли , Чи виникли питання ? Так  і мусило бути , бо це імпресіонізм ( творча група , яка готувала словникову роботу , знайомить з дослідженням )
        2     Представник ІІІ групи розповідає про художника , його картини і новий мистецький напрям
     
Вч .   М.Коцюбинський вивчав образотворче мистецтво , захоплювався малюванням , писав етюди .Новелу „На камені „ – назвав аквареллю , створив прекрасні картини моря , що дивують гармонією кольорів . якими володів письменник як справжній художник . Але не перетворив фарби на самоціль , а підкорив художній правді .
  Інша група підготувала розповідь про історію створення новели

    Робота з текстом .Виразне читання уривку з твору(на початку )  вчителем із випереджувальним завданням : назвати зорові і слухові  образи , поділитися , які виникли думки , асоціації
-Чи є присвята утворі ? Кому ? Учні ІІ групи розповідають про мецената Чикаленка  , про його навчання в Єлисаветграді в реальному  училищі , нині будівельний технікум .Там у свій час вчилися брати Тобілевичі , . Є.Маланюк , Ю .Яновський .Саме Чикаленко говорив , що Україну треба любити до власної кишені . З’ясовуємо , яка назва твору і чому  ? (ІІІ група ) 
  Бесіда Чи є у новелі  реальні образи ( видимі , невидимі , добрі і  ті , які погано впливають )

Робота з текстом .Виразне читання уривку учнем ( опис психологічного стану героя ) Діти намагаються з’ясувати , що головне у розповіді автора .
               
     Учень біля дошки , а інші в зошитах складають схему : зміна психологічного стану героя , його враження „ А , власне , хіба я знаю , де закінчується моє життя , а чуже починається „ М Коцюбинський дозволив собі дослідити стан душі , причини депресії Висновки підтвердити цитатами

   Відчай                                                                                 відпочинок , інтермецо                                                                               перерва
 –депресія                                                                               рівновага
–пригніченість                                                                       відродження
 – смуток                                                                                 зцілення (сприйняття чужого горя )
 – страждання –(сто чорних кімнат )                                    „Говори ,                
                                                                                                   говори ...”
   ------------------------------------                                              --------------------
людський світ , недосконалість                                           світ природи ,  
                                                                                                 гармонія                                                                                                                                                                                                                                                


                                                    контраст


По ходу складання схеми триває бесіда
- Що таке депресія ?
- Які образи , крім тиші і пітьми ? Коли це відбувається ? (стор.194 )
що символізує образ зозулі ? (образ часу , а час лікує)
- Яке навантаження несе образ Сонця ? (джерело енергії і сили , язичницька молитва )
 - Коли ліричний герой побачив кольори ? (коли почав відроджуватися )
- Які ще образи з’являються в цей час ? (музичні )Чому ?
Вч . Наш герой чує музику , бачить образи і кольори
Учні І групи розповідають про ставлення М Коцюбинського до музики , музичні вечори в його домі, дружбу з М .Лисенком , захоплення Бетховеном , музичні картинки , які він створював за допомогою слів
   Учні називають музичні образи у творі : ” хори , оркестри, мелодії степу , пісня  жайворонка , образ арфи , образ зозулі ,паличка дирижера, хуртовина згуків , струни  і...”душа заграла „

          Висновки про психологічний стан героя
- Чому герой повертається до міста ? (можна втекти від дійсності , а від себе не можна )
- У чому ж його призначення , смисл життя ? Де він це зрозумів ? (на лоні природи , призначення - служити людям , вносити у світ красу , гармонію )
  
Теорія літератури: спостерігаємо за ознаками імпресіонізму у творі
1.Головне враження від реальності, яке важливіше за саму реальність .
2. Сюжет побудований на зміні настрою.
3. Відстороненість автора , головне – душа героя .
4. Увага до індивідуального ( внутрішній світ ).
5. Велика увага кольору і музиці  (симфонія – це багатоголосся ).

 Висновок : М .Коцюбинський вчить насолоджуватись словом , вводить у таїну слова , яку можна розкрити і дослідницьким методом
Герой – інтелігент , тонка душа , поетичне світобачення
Проблеми : людина – інтелігент , її громадянський обов’язок , людина і природа
Вч .Цей твір -  високомистецький , невмирущій Спробуємо довести це простим способом
        
Робота в групах
 Перед учнями лежать вислови видатних людей, які жили в різні часи . Чи стосуються вони нашого художнього твору , героя ? Доведіть .
     

   Єдина реальна розкіш – це розкіш людського спілкування .
                                                                            Антуан де Сент – Екзюпері
         Не тільки сама істина дає впевненість , але й пошук її .
                                                                                 Б .Паскаль
Хто хоче зрушити світ , той нехай почне з себе .
                                                                                 Сократ
Не бійся досконалості . Вам її не досягти .
                                                                            С .Даль .
Учні пояснюють , підтверджуючи цитатами з твору
     Отже , наш герой шукає істину , хоче змінити світ , шукає гармонію і в кінці кінців повертається із світу прекрасної  природи в реальність , до спілкування .Це була не втеча , а інтермецо – тимчасовий перепочинок , коли приходить заспокоєння
- Яка роль Кононівських полів ? (вони стали тією ланкою – інтермецо – Приносять заспокоєння Лише у природі є гармонія , що шукає людина )
Депресію , стрес , неприємності можна перемогти ,зцілитись . Герой не тікає від життя , а лише набирається сил
 Вч  М .Коцюбинського називають великим Сонцепоклонником , він написав оду життю , сонцю , природі .Зумів розібратися у суперечностях людської душі і знайти вихід .
 Подивіться на репродукцію картини , подумайте про новелу , зверніться до сонця – і впустіть тепло і щирість у свою душу , хай цей урок стане інтермецо , і ваші душі співають без фальшивої нотки.







 Тема : М. Коцюбинський. Новела „Іntermezzo” .Ідея служіння митця народові Використання засобів імпресіонізму .

Мета : ознайомити учнів з новелою ; розкрити історію написання , особливості жанру і змісту  новели , удосконалювати вміння  логічно висловлювати свої думки , аналізувати художній твір , через виразне читання донести красу  мови твору .

Обладнання : твори письменника , репродукції картин Клода Моне , ілюстрація :” Залізна рука города  „,музичний твір Л . Бетховена „Місячна соната „                                
                                                   І благословен я був між золотим сонцем і
                                                     Зеленою землею
                                                                              М. Коцюбинський
                                                                         
                                                               


                                           Хід уроку

      Хвилина психологічної настанови. Вчитель бажає учням гарного сприйняття , насолоди і розуміння художнього слова , побачити в ньому музику і образотворче мистецтво , навчитись відрізняти справжній твір мистецтва від „серійних „,які не згадають через кілька років

              Використовуючи інтерактивні методи , клас поділений на творчі групи  на попередньому уроці  кожна група отримала завдання . вибрала керівників
І група
Завдання  :прочитати новелу , визначити музичні образи , виписати художні означення до них .підготувати повідомлення :Коцюбинський і музика , підкреслити уривки з тексту , в яких є музичні та звукові образи , враження.

ІІ група
   Розказати про мецената Чикаленка , його роль і місце у житті письменника , підготувати розповідь про історію створення новели , підготувати схему , в якій відобразити зміну настроїв героя
                                          
                                    

ІІІ група

    Підготувати словникову роботу : імпресіонізм , депресія , новела , етюд ; підготувати короткий виступ :М . Коцюбинський і образотворче мистецтво , назвати образи природи  і особливо образ Сонця .Розказати про Клода Моне і його картини


 Тема, мета
Словникова робота (учні на дошці записують)

Імпресіонізм ( франц., враження) – мистецький напрям, виник  у кінці ХІХ ст.. у живописі, відтворював душевний стан людини, враження.
(художник К. Моне, Бенуар, Дега)представники в літературі : Гі Де Мопассан, А. Чехов, І. Бунін.
Властиво для Стефаника, О. Кобилянської, В. Винниченка.

Ознаки – заглиблення у внутрішній світ людини, відтворення зорових і слухових образів. Туманність зображення, обірвані фрази, натяки на таємне, від чого залежить доля людини

Новела – короткий твір, переважно про якусь одну незвичайну подію, що стала поворотною в долі персонажа.                         

             Вчитель. Література – це мистецтво слова , а сприймання
її – співтворчість .  То ж почнемо співпрацю
            Звучить музика Л .Бетховена , учні знайомляться з репродукцією картини Клода Моне „Враження .Схід Сонця „
   1    Учні діляться враженнями від побаченої картини , прочитаної новели .чи все зрозуміли , Чи виникли питання ? Так  і мусило бути , бо це імпресіонізм ( творча група , яка готувала словникову роботу , знайомить з дослідженням )
        2     Представник ІІІ групи розповідає про художника , його картини і новий мистецький напрям
     
Вч .   М.Коцюбинський вивчав образотворче мистецтво , захоплювався малюванням , писав етюди .Новелу „На камені „ – назвав аквареллю , створив прекрасні картини моря , що дивують гармонією кольорів . якими володів письменник як справжній художник . Але не перетворив фарби на самоціль , а підкорив художній правді .
  Інша група підготувала розповідь про історію створення новели

    Робота з текстом .Виразне читання уривку з твору(на початку )  вчителем із випереджувальним завданням : назвати зорові і слухові  образи , поділитися , які виникли думки , асоціації
-Чи є присвята утворі ? Кому ? Учні ІІ групи розповідають про мецената Чикаленка  , про його навчання в Єлисаветграді в реальному  училищі , нині будівельний технікум .Там у свій час вчилися брати Тобілевичі , . Є.Маланюк , Ю .Яновський .Саме Чикаленко говорив , що Україну треба любити до власної кишені . З’ясовуємо , яка назва твору і чому  ? (ІІІ група )
  Бесіда Чи є у новелі  реальні образи ( видимі , невидимі , добрі і  ті , які погано впливають )

Робота з текстом .Виразне читання уривку учнем ( опис психологічного стану героя ) Діти намагаються з’ясувати , що головне у розповіді автора .
               
     Учень біля дошки , а інші в зошитах складають схему : зміна психологічного стану героя , його враження „ А , власне , хіба я знаю , де закінчується моє життя , а чуже починається „ М Коцюбинський дозволив собі дослідити стан душі , причини депресії Висновки підтвердити цитатами

   Відчай                                                                                  відпочинок , 
інтермецо                                                                               перерва
 –депресія                                                                               рівновага
 –пригніченість                                                                     відродження
 – смуток                                                                                 зцілення (сприйняття чужого горя )
 – страждання –(сто чорних кімнат )                                    „Говори ,                
                                                                                                   говори ...”
   ------------------------------------                                              --------------------
людський світ , недосконалість                                           світ природи ,  
                                                                                                 гармонія                                                                                                                                                                                                                                                


                                                    контраст


По ходу складання схеми триває бесіда
- Що таке депресія ?
- Які образи , крім тиші і пітьми ? Коли це відбувається ? (стор.194 )
що символізує образ зозулі ? (образ часу , а час лікує)
- Яке навантаження несе образ Сонця ? (джерело енергії і сили , язичницька молитва )
 - Коли ліричний герой побачив кольори ? (коли почав відроджуватися )
- Які ще образи з’являються в цей час ? (музичні )Чому ?
Вч . Наш герой чує музику , бачить образи і кольори
Учні І групи розповідають про ставлення М Коцюбинського до музики , музичні вечори в його домі, дружбу з М .Лисенком , захоплення Бетховеном , музичні картинки , які він створював за допомогою слів
   Учні називають музичні образи у творі : ” хори , оркестри, мелодії степу , пісня  жайворонка , образ арфи , образ зозулі ,паличка дирижера, хуртовина згуків , струни  і...”душа заграла „

          Висновки про психологічний стан героя
- Чому герой повертається до міста ? (можна втекти від дійсності , а від себе не можна )
- У чому ж його призначення , смисл життя ? Де він це зрозумів ? (на лоні природи , призначення - служити людям , вносити у світ красу , гармонію )
  
Теорія літератури: спостерігаємо за ознаками імпресіонізму у творі
1.Головне враження від реальності, яке важливіше за саму реальність .
2. Сюжет побудований на зміні настрою.
3. Відстороненість автора , головне – душа героя .
4. Увага до індивідуального ( внутрішній світ ).
5. Велика увага кольору і музиці  (симфонія – це багатоголосся ).

 Висновок : М .Коцюбинський вчить насолоджуватись словом , вводить у таїну слова , яку можна розкрити і дослідницьким методом
Герой – інтелігент , тонка душа , поетичне світобачення
Проблеми : людина – інтелігент , її громадянський обов’язок , людина і природа
Вч .Цей твір -  високомистецький , невмирущій Спробуємо довести це простим способом
        
Робота в групах
 Перед учнями лежать вислови видатних людей, які жили в різні часи . Чи стосуються вони нашого художнього твору , героя ? Доведіть .
     

   Єдина реальна розкіш – це розкіш людського спілкування .
                                                                            Антуан де Сент – Екзюпері
         Не тільки сама істина дає впевненість , але й пошук її .
                                                                                 Б .Паскаль
Хто хоче зрушити світ , той нехай почне з себе .
                                                                                 Сократ
Не бійся досконалості . Вам її не досягти .
                                                                            С .Даль .
Учні пояснюють , підтверджуючи цитатами з твору
     Отже , наш герой шукає істину , хоче змінити світ , шукає гармонію і в кінці кінців повертається із світу прекрасної  природи в реальність , до спілкування .Це була не втеча , а інтермецо – тимчасовий перепочинок , коли приходить заспокоєння
- Яка роль Кононівських полів ? (вони стали тією ланкою – інтермецо – Приносять заспокоєння Лише у природі є гармонія , що шукає людина )
Депресію , стрес , неприємності можна перемогти ,зцілитись . Герой не тікає від життя , а лише набирається сил
 Вч  М .Коцюбинського називають великим Сонцепоклонником , він написав оду життю , сонцю , природі .Зумів розібратися у суперечностях людської душі і знайти вихід .
 Подивіться на репродукцію картини , подумайте про новелу , зверніться до сонця – і впустіть тепло і щирість у свою душу , хай цей урок стане інтермецо, і ваші душі співають без фальшивої нотки.


 Тема: Михайло Коцюбинський. Життя і загальний огляд творчості. Висока краса й психологічна глибина творчості М.Коцюбинського.
Мета: Ознайомити учнів з біографією і з творчим доробком письменника; розвивати навички вивчення біографії автора, усне мовлення учнів, вміння конспектувати прочитане і почуте.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет письменника, виставка його творів.

Хід уроку
1.     Тема, мета
2.     Епіграф до уроку:        
                                                      ...Сонце ! Я тобі вдячний.
                                        Ти сієш у мою душу золотий засів -
                                       Хто знає, що вийде з того насіння ?
                                                                                М. Коцюбинський
Вчитель, вступне слово
   Визначна роль творчості М. Коцюбинського в історії української літератури беззаперечна. Він вважав: ”Література українська повинна порвати ланцюг усвячених традицій, взяти з них все творчо перспективне, ввійти в контакт з передовою літературою Росії і Західної Європи і на цій основі збагатитися.”
   Цю настанову письменник виконував власною творчістю. Він захоплював читача довершеністю форми. Студіював, вчився, творив. Навіть твори, писані в різні часи, були настільки несхожими, що важко було повірити, ніби вони писані одним автором. Його шлях до вершини був перерваний передчасною смертю в одному з київських шпиталів.
   М. Коцюбинський зазнав за життя літературної слави, однак його твори не були улюбленими у масового читача. Ця естетична новітня європейська література, творчість майстра отримала достойну оцінку в 20-30-х роках . Він став справжнім майстром „нової школи” в українській прозі. Впливу письменника на власну творчість зазнали літератори : М. Хвильовий, Г. Косинка, Ю. Яновський.
  
Виступи учнів за здалегідь поданими питаннями.
1.     „Будемо мати свого літератора” (родина М. Коцюбинського, дитячі роки, формування характеру, естетичні смаки).
2.     Перші літературні спроби, робота у філоксерній комісії. Художнє бачення життя. (Тематика дитячих творів „Ялинка”, „Харитя”, оповідання „П’ятизлотник” )
3.     Повернення до Чернігова, нова сторінка в житті і творчості. (психологічні теми)
4.     Найбільша трагедія життя. Участь в роботі товариства „Просвіта”
5.     Тематика та проблематика творів
6.     Коцюбинський і природа, Великий Сонцепоклонник  .                                                                                                                   

   Робота в парах.
   Учні під керівництвом вчителя добирають інформаційний матеріал (матеріали підручника, додаткові, вирізки з газет)
   Попередньо учні об’єднуються в пари, і отримують питання. Готують запитання , які будуть задавати у класі після подання матеріалу. Діти діляться інформацією. Доповнюють, оцінюють якість і обсяг її, керуючись народним прислів’ям : один розум добре, а два краще. Вони обмінюються з партнером думками і озвучують перед класом. Під час виступів занотовують необхідне.

Закріплення  матеріалу
   Складання сенкану , що дасть змогу усім парам згадати тему , коротко описати її, показати своє ставлення і перефразувати тему.
Оцінювання і само оцінювання

Заключне слово вчителя
   Коцюбинський – неперевершений майстер, новатор, на жаль новаторство його відбувалося поетапно й розтяглося на ціле століття.
Створені письменником „пейзажі людини” унікальні символами, півтонами і натяками – це портретування  психологічного стану і таємничості світу людини.
   Символ Сонця – це метафора творчості як найвищого призначення людини. Адже людина-творець уміє перебудовувати сіру буденність на сонячні райдуги та яскраві квітники, бо художник сприймає дійсність самим серцем. Михайло Коцюбинський насамперед дбав про якість літературного твору.

Домашнє завдання : прочитати новелу М. Коцюбинського «Intermezzo», підготуватися до аналізу . учні отримують завдання для роботи в групах. 









Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Тема: І Я Франко „Захар Беркут” Основні персонажі твору, їх групування.