Робота на конкурс "Краса і сила мистецтва слова" (2013 р.)


5 клас
Костянтина Малицька «Соловей»

Тема: Костянтина Малицька «Соловей». Образ солов’я як втілення творчої особистості.

Мета: вчити виразно читати художній опис «Соловей», розуміти жанрові особливості, пояснювати власне розуміння образу солов’я; розвивати уміння, користуватися додатковими відомостями з енциклопедії та словників; бачити відмінності між художнім та науковим описом солов’я; виховувати любов до прекрасного, почуття добра, милосердя, творчої уяви.

         Тип уроку: комбінований; поглиблене опрацювання тексту, компаративний аналіз художнього твору.

         Обладнання: фото солов’я, малюнки, музичний супровід, прислів’я та загадки про солов’я, казка Г.К.Андерсена «Соловей», картка-путівник.
         Методи: виразне читання, переказування, інтерпретація тексту, словесне малювання, тести (робота в парах), гранування, зв’язна розповідь.

Хід уроку

Епіграф
Лиш пісня на свободі
Справжньою є піснею!
                      Чайка Дністрова

Випереджувальне завдання: прочитати текст, скласти план; підготуватися до виразного читання, створити  ілюстрації; пригадати казку Г.К.Андерсена «Соловей».

Запис на дошці

художній опис – змалювання зовнішнього вигляду, якостей, властивостей, явищ природи за допомогою художніх засобів.
свобода творчості – право втілювати мрії і задуми, створюючи щось нове, оригінальне.
мистецтво – створений за допомогою образів, уяви, фантазії новий світ, який може нагадувати і відтворювати  реальну дійсність.


Мотиваційний етап.
1.    Хвилина психологічної настанови.
Вч. Діти! Ви трохи хвилюєтесь, я теж, але й радію, бо нова зустріч відкриває мені, як і вам, щось нове.
-         З яким настроєм ви прийшли на урок?
-          Можете назвати його колір? Запишіть у зошит.
Ми живемо у кольоровому світі, ці кольори нам дає природа. Вони постійно змінюються, і з настанням весни будуть тепліші, яскравіші, радісніші.
         Отож вирушаймо у подорож. Перед вами путівник, за яким ми рухатимемося.
2.    Актуалізація суб’єктивного досвіду.
-         Ви полюбляєте казки? Тоді впізнайте. /інсценізація уривка казки Г.К.Андерсена «Соловей». Додаток/.
-         Упізнали? Хто автор? /робота з путівником/.
-         Як називається зупинка? / Світова література/.
-         Не тільки зарубіжні письменники зверталися до образу солов’я .

ІІ Презентація теми, мети та завдань уроку.
   Вч. Сьогодні мова піде про солов’я , пташку , якою захоплювалися і захоплюються майстри слова, художники , музиканти різних країн.
          За що ж ми, українці, так любимо і поважаємо цю гарну пташку, - допоможе з’ясувати твір Костянтини Малицької «Соловей».
  Є гарні слова у Чайки Дністрової (робота з епіграфом), які стосуються кожного з нас, нашої теми (коментуємо тему та мету, звертаючи увагу на те, що кожна людина , вирушаючи в дорогу, ставить перед собою завдання, цілі).

ІІІ Опрацювання навчального матеріалу.
Бесіда
-         Чи все зрозуміли, працюючи з текстом? Чи зустрічали нові слова? З’ясували їх значення?
-         Що найбільше вразило?
-         Який настрій?
Вч. – Мені найбільше сподобались ось ці рядки /стор.238-240/.
-         Знайдіть у тексті, зачитайте пункт плану, складений вдома, саме до цього уривку («Мелодія…). Визначаємо найкращий пункт плану серед тих, які назвали учні.
-         Ідемо згідно путівника. Як називається зупинка? / Українська  література/.
-         Як ви вважаєте, чому твір починається з вигуку зачарування і здивування? Виразно прочитати, пояснити художній задум

-         Чому птах голосно не повідомляє про своє повернення? (скромність).
-         Як у творі сказано про те, що деякі звуки його пісень подібні до людської мови?
Пригадайте пісню «Ой у вишневому садочку…» і ті звуконаслідування солов’я, що у ній звучать?
-         Який  настрій у ньому передано?
       / Ой у вишневому садочку,
          Там соловейко щебета:
           Фіть-фіть-фіть! Тьох-тьох-тьох!
           Ай-яй  -яй! Ох-ох-ох!
           Там соловейко щебетав!/

Робота з путівником. Зупинка «Музика».
-         Чому соловей імператора не співав? (був штучний)
-         Чому люди створюють іграшки, імітують звуки? (демонстрація співу іграшки-солов′я)

Робота з твором.
-         Як ставиться соловейко до людей, котрі слухають його тьохкання, або самі чудово співають?
-         Про що це свідчить? (цінує прекрасне, переживає, якщо хтось його перевершить; розповідь про гру на фортепіано)

1.  Літературна вікторина (тест на робочій сторінці)
         Визначення жанру твору (художній опис)
2.  Порівняти художній опис з іншим описом (робоча сторінка)
-  Яка роль художніх описів? Їх види. (пейзаж, портрет – словесні образи)
3.  Робота з малюнками учнів. (діти пояснюють чому вибрали такі кольори, настрій)
4.  Порівняльний аналіз художнього опису із казкою данського письменника
Мозкова атака
Хто ж він, соловей?
подібне
відмінне
Краса природи
У казці птах говорить
Незалежність співака
Рятує життя імператору
Легковірність, чесність, безкорисливість
Домовляється зі смертю
Має живу душу


Творча особистість

ІVЗакріплення навчального матеріалу
-         Доведіть, що соловей найкраще співає на свободі.
-         Що таке свобода? Запишіть.(робоча сторінка, завдання №3)
                  Метод «Прес»
-         Поясніть, що образ солов′я – це втілення творчої особистості, її достойної поведінки,  самореалізації.
-         Чи нагадує цей образ людину? Чим?(талантом, гідністю, чутливим ставленням до мистецтва)
-         Назвіть поетичний твір української літератури, уже розглянутий раніше, який переконує, що соловей – це творча людина, співець, поет, майстер? («Садок вишневий коло хати» Т.Г.Шевченка)

VПідсумок
-         Чи на всіх зупинках побували?( Природа –об′єкт зображення, наслідування, оспівування,дає наснагу до життя і творчості).

-         Так , коли і де це відбувалося?

                                                     Соловей 

                                                Фото: www.photosight.ru


                                         Сценка

Автор -У Китай багато років тому з усіх країн світу приїздили мандрівники і дивувалися із столиці , палацу і саду. Та, почувши солов’я , всі казали: «Все – таки це – найкраще!» Імператор  покликав камергера і сказав:


Імператор - Виявляється , у нас тут живе надзвичайна пташка на ім’я соловей. Кажуть, що вона –найкраще в моїй великій державі. Чому мені про неї ніколи не доповідали?

Камергер – Я навіть не чув про це. Її ніколи не представляли при дворі. Але я її розшукаю.
-         Ви знаєте де цей птах?( до учнів) Де шукати?

Дівчинка – Як же не знати солов’я? Як він уміє співати!Я щовечора ходжу до хворої матусі. А коли повертаюся , то спочиваю у лісі й там слухаю співи солов’я ! У мене сльози виступають на очах, і стає так хороше , ніби мене цілує матінка. Ходімо я покажу . Ось він сидить на гілці…(учні дивляться на фото)

Камергер – Невже? Який у нього простий вигляд1 Певно, він загубив свої фарби…


Автор І соловей заспівав так чудово, що на очах у всіх виступили сльози. Тоді  соловей заспівав ще чарівніше, аж серце стискалось від його пісні.
 Сльози – ось найдорожча винагорода, від якої радіє серце співця.  
                      
1. Літературна вікторина «Найуважніший» Дай коротку відповідь.

1 Місяць, коли повертаються солов’ї в Україну.
2 Звідки прилітають птахи?
3 У який час доби лунають його пісні?
4 У кінці якого місяця соловей перестає співати?
5 Чи завжди  має однакове натхнення? Що впливає на голос?
6 Птах легко потрапляє в кігті ворогів або в сильця. Про  яку рису це свідчить?
7 Коли птах збирається в теплі краї? Назвати місяць.
 8 Який вид народної творчості згадується в оповіданні?
9 Самичка солов’я є взірцевою … (Закінчи речення)
10 У якому художньому творі співочий артист рятує життя високоповажній особі?
11 Назви автора відомого твору.
12 Коли пісня його сумна, уривчаста, наче думка в’язня?

  2.  Чим відрізняється словникова стаття від опису солов’я у творі Костянтини Малицької?
                                Словникова стаття
Соловейко - птах з ряду  горобцеподібних. Налічується 10 видів солов’їв, але в Україні гніздиться три:західний, східний і варакушка.  Довжина тіла дорослої пташки – до 20см, вага – до 27г. Забарвлення буруватих кольорів, у варакушки – самця – яскрава плямка на горлі. Гніздиться соловей на землі під кущами. Живляться солов’ї комахами. Самці соловейків чудово співають. Найкращі з них у співі беруть до чотирьох колін.

3.  Доберіть синоніми (близькі за значенням слова) до слова свобода…  ______________________________________________________

4.  Народ наш дуже спостережливий , тому у прислів’ях зробив узагальнення. Прочитайте та поясніть їх значення.

У кожного солов’я пісня своя.
Не потрібна солов’ю золота клітка, краще йому зеленая вітка.

5.  Хвилина самозаглиблення. Твір Костянтини Малицької «Соловей» допоміг мені зрозуміти, що  ____________________________________________________________________________________________________________

Як я та мій товариш працювали на уроці.
Оцініть




ПУТІВНИК



Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Тема: І Я Франко „Захар Беркут” Основні персонажі твору, їх групування.

Тема : М. Коцюбинський. Новела „Іntermezzo” .Ідея служіння митця народові Використання засобів імпресіонізму .